[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدلی برای رغبت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به دیابت
سمیه نخعی ، حمید رضا شهرکی مجاهد ، خالد بادپا
دانشگاه آزاد واحد زابل ، nakhaeisamin@gmail.com
چکیده:   (32 مشاهده)
مقدمه: رغبت دانش آموزان در دوره تحصیلی به‌عنوان شاخص و متغیری روانی –اجتماعی می تواند در فرآیند آموزش و تحصیل نقش مثبت ایفا کند و در نتیجه در برونداد یک سازمان آموزشی تاثیر زیادی داشته باشد و به تناسب آن رابطه قدرتمندی بین رغبت تحصیلی و رضایت شغلی دیده می شود با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر  ارائه مدلی  برای رغبت دانش‌آموزان با تاثیر ویژگی‌های دموگرافیک معلم  و میانجیگری راهبردهای یادگیری  در دانش آموزان دیابتیک می باشد.
شیوه‌ی مطالعه: جامعه آماری دانش‌آموزان دختر و پسر دارای دیابت متوسطه شهر زابل در سال ۱۴۰۰ که در رنج ۱۴ تا ۱۷ سال سن داشته و نمونه به روش سرشماری به تعدادد ۱۱۹ نفر انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود نظم جویی­(پینتریچ و دی­گروت، ۱۹۹۰)، و رغبت هالند(۱۹۵۸) برای سنجش اطلاعات ویژگی‌های دموگرافیک دبیران فرمی محقق ساخته استفاده شده تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls 2 آنجام شده است.
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد، که سن و سنوات معلم بر رغبت دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد و با ورود راهبردهای یادگیری به‌عنوان متغیر واسطه‌ای ، سن معلم با ضریب تأثیر 670/5 بر راهبردهای یادگیری تأثیر معناداری می‌گذارد. درنتیجه راهبردهای یادگیری اثر مثبت سن معلم را بررغبت دانش‌آموزان را تقویت می‌کند.
نتیجه‌گیری: این موضوع بیانگر آن است که بهبود راهبردهای آموزشی و برنامه‌ریزی­جهت این امور می‌توان با تأکید بر توانمند کردن علمی جامعه فرهنگی نقش تأثیرگذاری برالگوهای تفکر و اشتیاق  دانش‌آموزان داشته باشیم.
واژگان کلیدی: رغبت ، ویژگی‌های دموگرافی معلم، راهبردهای شناختی، فراشناختی،
 
 
واژه‌های کلیدی: رغبت، ویژگی‌های دموگرافی معلم، راهبردهای شناختی، فراشناختی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/11 | پذیرش: 1401/2/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: A-10-522-1
Ethics code: ۱۴۰۰/۲/۶۸۲۰


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410