[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 5-1401 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 1949-1937 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدلی برای رغبت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به دیابت
سمیه نخعی ، حمید رضا شهرکی مجاهد ، خالد بادپا
دانشگاه آزاد واحد زابل ، nakhaeisamin@gmail.com
چکیده:   (1383 مشاهده)
مقدمه و هدف: رغبت دانش آموزان در دوره تحصیلی به‌عنوان شاخص و متغیری روانی –اجتماعی می تواند در فرآیند آموزش و تحصیل نقش مثبت ایفا کند و در نتیجه در برونداد یک سازمان آموزشی تاثیر زیادی داشته باشد و به تناسب آن رابطه قدرتمندی بین رغبت تحصیلی و رضایت شغلی دیده می شود با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر  ارائه مدلی  برای رغبت دانش‌آموزان با تاثیر ویژگی‌های دموگرافیک معلم و میانجیگری راهبردهای یادگیری  در دانش آموزان دیابتیک می باشد.
 روش پژوهش: جامعه آماری دانش‌آموزان دختر و پسر دارای دیابت متوسطه شهر زابل در سال ۱۴۰۰ که در رنج ۱۴ تا ۱۷ سال سن داشته و نمونه به روش سرشماری به تعدادد ۸۹ نفر انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود نظم جویی­(پینتریچ و دی­گروت، ۱۹۹۰)، و رغبت هالند(۱۹۵۸) برای سنجش اطلاعات ویژگی‌های دموگرافیک معلمان فرمی محقق ساخته استفاده شده تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls 2 آنجام شده است.
 یافته ها: نتایج نشان داد، که سن و سنوات معلم بر رغبت دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد و با ورود راهبردهای یادگیری به‌عنوان متغیر واسطه‌ای ، سن معلم با ضریب تأثیر 670/5 بر راهبردهای یادگیری تأثیر معناداری می‌گذارد. درنتیجه راهبردهای یادگیری اثر مثبت سن معلم را بررغبت دانش‌آموزان را تقویت می‌کند.
 نتیجه گیری: این موضوع بیانگر آن است که بهبود راهبردهای آموزشی و برنامه‌ریزی­جهت این امور می‌توان با تأکید بر توانمند کردن علمی جامعه فرهنگی نقش تأثیرگذاری برالگوهای تفکر و اشتیاق  دانش‌آموزان داشته باشیم.

 
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، رغبت، معلم، شناختی، فراشناختی.
متن کامل [PDF 2245 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/11 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1401/8/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: A-10-522-1
Ethics code: ۱۴۰۰/۲/۶۸۲۰


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaei S, Shahreki mojahed H R, Badpa K. Designing a Model for Diabetic Students’ Academic Interest. J Diabetes Nurs 2022; 10 (3) :1937-1949
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-523-fa.html

نخعی سمیه، شهرکی مجاهد حمید رضا، بادپا خالد. طراحی مدلی برای رغبت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1401; 10 (3) :1937-1949

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-523-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660