Research code: A-10-522-1
Ethics code: ۱۴۰۰/۲/۶۸۲۰
دانشگاه آزاد واحد زابل ، nakhaeisamin@gmail.com
چکیده: (1996 مشاهده)
مقدمه و هدف: رغبت دانش آموزان در دوره تحصیلی بهعنوان شاخص و متغیری روانی –اجتماعی می تواند در فرآیند آموزش و تحصیل نقش مثبت ایفا کند و در نتیجه در برونداد یک سازمان آموزشی تاثیر زیادی داشته باشد و به تناسب آن رابطه قدرتمندی بین رغبت تحصیلی و رضایت شغلی دیده می شود با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای رغبت دانشآموزان با تاثیر ویژگیهای دموگرافیک معلم و میانجیگری راهبردهای یادگیری در دانش آموزان دیابتیک می باشد.
روش پژوهش: جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر دارای دیابت متوسطه شهر زابل در سال ۱۴۰۰ که در رنج ۱۴ تا ۱۷ سال سن داشته و نمونه به روش سرشماری به تعدادد ۸۹ نفر انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود نظم جویی(پینتریچ و دیگروت، ۱۹۹۰)، و رغبت هالند(۱۹۵۸) برای سنجش اطلاعات ویژگیهای دموگرافیک معلمان فرمی محقق ساخته استفاده شده تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls 2 آنجام شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد، که سن و سنوات معلم بر رغبت دانشآموزان تأثیر مثبت دارد و با ورود راهبردهای یادگیری بهعنوان متغیر واسطهای ، سن معلم با ضریب تأثیر 670/5 بر راهبردهای یادگیری تأثیر معناداری میگذارد. درنتیجه راهبردهای یادگیری اثر مثبت سن معلم را بررغبت دانشآموزان را تقویت میکند.
نتیجه گیری: این موضوع بیانگر آن است که بهبود راهبردهای آموزشی و برنامهریزیجهت این امور میتوان با تأکید بر توانمند کردن علمی جامعه فرهنگی نقش تأثیرگذاری برالگوهای تفکر و اشتیاق دانشآموزان داشته باشیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/11 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1401/8/19