مقدمه وهدف:رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت است ودرارزشیابی وبرنامه ریزی سلامت نقش مهمی دارد.این مطالعه باهدف بررسی میزان رضایت از مراقبت دربیماران مبتلابه دیابت نوع دو،تحت پوشش مرکزتحقیقات غددومتابولیسم اصفهان انجام گرفته است.
مواد وروش ها :این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است، جامعه پژوهش،بیماران مبتلابه دیابت تحت پوشش مرکزتحقیقات غددومتابولیسم اصفهان بود.حجم نمونه 230 نفربود که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. ابزارگرد آوری داده هاپرسشنامه ا ی محقق ساخته دارای چهار بخش رضایت از مراقبت پزشک،پرستار، کارشناس تغذیه و واحد آزمایشگاه بود.مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود.دادههادرنرم افزارSPSS18واردوتجزیه وتحلیل دادههابااستفاده ازآمارتوصیفی واستنباطی(کای دوآنالیزواریانس یکطرفه ورگرسیون لجستیک)انجام شد.
یافته ها: اکثربیماران(9/87٪)ازمراقبت ،رضایت داشتند. میانگین نمره رضایت بیماران ازمراقبت پزشک 54/2±8/25،پرستار 59/3±1/33،آزمایشگاه 57/2±3/24 وواحدتغذیه 37/4±3/26بود.رضایت ازپرستاروآزمایشگاه درسطح بالاورضایت ازواحدتغذیه وپزشک درسطح متوسط قرارداشت.رضایتمندی،باسطح سواد[ p=0/03] وسن بیماران[p=0/004]ارتباط معنادارداشت.
بحث و نتیجه گیری:،نتایج این مطالعه درکل بیانگر دیدگاه مثبت بیماران نسبت به خدمات تیم دیابت است. اما از طرفی رضایت از توجه پزشکان به ارزیابی سلامت پا وجود نداشته است وهمچنین پیگیری مراجعات بیمارتوسط پرستار از نظر بیماران رضایت بخش نبوده است.باتوجه به این که بیمارعضو مرکزی تیم دیابت است،سنجش رضایتمندی بیماران ازعملکردتیم دیابت ،قادر است کمک قابل توجهی به برنامه ریزان جهت ارزشیابی عملکرد چنین مراکزی نماید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |