Journal of
Diabetes Nursing
دوره 4، شماره 3 - ( تابستان 1395 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 93-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Abazari P, Faghih Imani E. Satisfaction of type 2 diabetes patients with the care services provided in Isfahan Endocrine and Metabolism Research Center in 2013. J Diabetes Nurs 2016; 4 (3) :83-93
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-199-fa.html
نجفی مرضیه، اباذری پروانه، فقیه ایمانی الهام. رضایت بیماران مبتلا به دیابت نوع دو از خدمات مرا قبتی ، در مرکز تحقیقات غددومتابولیسم اصفهان درسال 1393. فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 4 (3) :83-93

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-199-fa.html


مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی ،دانشکده پرستاری ومامایی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،اصفهان ،ایران ، : abazari@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (3950 مشاهده)

مقدمه وهدف:رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت است ودرارزشیابی وبرنامه ریزی سلامت نقش مهمی دارد.این مطالعه باهدف بررسی میزان رضایت از مراقبت دربیماران مبتلابه دیابت نوع دو،تحت پوشش مرکزتحقیقات غددومتابولیسم اصفهان انجام گرفته است.

مواد وروش ها :این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است، جامعه پژوهش،بیماران مبتلابه دیابت تحت پوشش مرکزتحقیقات غددومتابولیسم اصفهان بود.حجم نمونه 230 نفربود که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. ابزارگرد آوری داده هاپرسشنامه ا ی محقق ساخته دارای چهار بخش رضایت از مراقبت پزشک،پرستار، کارشناس تغذیه و واحد آزمایشگاه بود.مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس  5 درجه ای لیکرت بود.دادههادرنرم افزارSPSS18واردوتجزیه وتحلیل دادههابااستفاده ازآمارتوصیفی واستنباطی(کای دوآنالیزواریانس یکطرفه ورگرسیون لجستیک)انجام شد.

یافته ها: اکثربیماران(9/87٪)ازمراقبت ،رضایت داشتند. میانگین نمره رضایت بیماران ازمراقبت پزشک 54/2±8/25،پرستار 59/3±1/33،آزمایشگاه 57/2±3/24 وواحدتغذیه 37/4±3/26بود.رضایت ازپرستاروآزمایشگاه درسطح بالاورضایت ازواحدتغذیه وپزشک درسطح متوسط قرارداشت.رضایتمندی،باسطح سواد[  p=0/03] وسن بیماران[p=0/004]ارتباط معنادارداشت.

بحث و نتیجه گیری:،نتایج این مطالعه درکل  بیانگر دیدگاه مثبت بیماران نسبت به خدمات تیم دیابت است. اما از طرفی رضایت از توجه پزشکان به ارزیابی سلامت پا وجود نداشته است وهمچنین پیگیری مراجعات بیمارتوسط پرستار  از نظر بیماران رضایت بخش نبوده است.باتوجه به این که بیمارعضو مرکزی تیم دیابت است،سنجش رضایتمندی بیماران ازعملکردتیم دیابت ،قادر است کمک قابل توجهی به برنامه ریزان جهت ارزشیابی عملکرد چنین مراکزی نماید.

متن کامل [PDF 227 kb]   (1672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/20 | پذیرش: 1395/7/4 | انتشار: 1395/7/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.