[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 93-83 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت بیماران مبتلا به دیابت نوع دو از خدمات مرا قبتی ، در مرکز تحقیقات غددومتابولیسم اصفهان درسال 1393
مرضیه نجفی ، پروانه اباذری ، الهام فقیه ایمانی
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی ،دانشکده پرستاری ومامایی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،اصفهان ،ایران ، : abazari@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (3392 مشاهده)

مقدمه وهدف:رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت است ودرارزشیابی وبرنامه ریزی سلامت نقش مهمی دارد.این مطالعه باهدف بررسی میزان رضایت از مراقبت دربیماران مبتلابه دیابت نوع دو،تحت پوشش مرکزتحقیقات غددومتابولیسم اصفهان انجام گرفته است.

مواد وروش ها :این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است، جامعه پژوهش،بیماران مبتلابه دیابت تحت پوشش مرکزتحقیقات غددومتابولیسم اصفهان بود.حجم نمونه 230 نفربود که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. ابزارگرد آوری داده هاپرسشنامه ا ی محقق ساخته دارای چهار بخش رضایت از مراقبت پزشک،پرستار، کارشناس تغذیه و واحد آزمایشگاه بود.مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس  5 درجه ای لیکرت بود.دادههادرنرم افزارSPSS18واردوتجزیه وتحلیل دادههابااستفاده ازآمارتوصیفی واستنباطی(کای دوآنالیزواریانس یکطرفه ورگرسیون لجستیک)انجام شد.

یافته ها: اکثربیماران(9/87٪)ازمراقبت ،رضایت داشتند. میانگین نمره رضایت بیماران ازمراقبت پزشک 54/2±8/25،پرستار 59/3±1/33،آزمایشگاه 57/2±3/24 وواحدتغذیه 37/4±3/26بود.رضایت ازپرستاروآزمایشگاه درسطح بالاورضایت ازواحدتغذیه وپزشک درسطح متوسط قرارداشت.رضایتمندی،باسطح سواد[  p=0/03] وسن بیماران[p=0/004]ارتباط معنادارداشت.

بحث و نتیجه گیری:،نتایج این مطالعه درکل  بیانگر دیدگاه مثبت بیماران نسبت به خدمات تیم دیابت است. اما از طرفی رضایت از توجه پزشکان به ارزیابی سلامت پا وجود نداشته است وهمچنین پیگیری مراجعات بیمارتوسط پرستار  از نظر بیماران رضایت بخش نبوده است.باتوجه به این که بیمارعضو مرکزی تیم دیابت است،سنجش رضایتمندی بیماران ازعملکردتیم دیابت ،قادر است کمک قابل توجهی به برنامه ریزان جهت ارزشیابی عملکرد چنین مراکزی نماید.

واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، دیابت نوع دو، خدمات مراقبتی
متن کامل [PDF 227 kb]   (1381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/20 | پذیرش: 1395/7/4 | انتشار: 1395/7/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Abazari P, Faghih Imani E. Satisfaction of type 2 diabetes patients with the care services provided in Isfahan Endocrine and Metabolism Research Center in 2013. J Diabetes Nurs 2016; 4 (3) :83-93
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-199-fa.html

نجفی مرضیه، اباذری پروانه، فقیه ایمانی الهام. رضایت بیماران مبتلا به دیابت نوع دو از خدمات مرا قبتی ، در مرکز تحقیقات غددومتابولیسم اصفهان درسال 1393. فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 4 (3) :83-93

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645