Research code: 9906254235
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1399.507
Khazaei S, Nowruzi shadmani R, Talebi S S, Borzouei S. The relationship between satisfaction with treatment services and the quality of life in type II diabetic patients in Hamadan, Iran, 2021. J Diabetes Nurs 2022; 10 (4) :1965-1975
URL:
http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-558-fa.html
خزایی سلمان، نوروزی شادمانی رضا، طالبی سید سامان، برزوئی شیوا. بررسی ارتباط رضایت از خدمات درمانی با کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2 در شهر همدان در سال 1400. فصلنامه پرستاری دیابت. 1401; 10 (4) :1965-1975
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-558-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، borzooeishiva@yahoo.com
چکیده: (1886 مشاهده)
مقدمه و هدف: رضایت بیماران مبتلا به دیابت از درمان و همکاری آنان در حصول نتیجه درمانی و افزایش کیفیت زندگی بسیار تعیین کننده است. هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین رضایتمندی بیماران دیابت نوع 2 از خدمات درمانی و کیفیت زندگی آنان است.
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 198 نفر از مبتلایان دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیک تخصصی دیابت همدان در سال 1400 انجام شد. نمونهها بهصورت در دسترس انتخاب شدند. دادهها بهوسیله چکلیست مشخصات دموگرافیک و بررسی کیفیت مراقبت ها، رفتار بیمار و کیفیت زندگی محققساخته جمعآوری شد و با نرم افزار spss سطح خطای 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: براساس نتایج 29/29 درصد از شرکت کنندگان مرد و 70/71 درصد زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 9/26 ± 59/65سال بود. میانگین نمره کیفیت زندگی در شرکت کنندگان در مطالعه 12/6± 84/7بود. بین نمره کیفیت زندگی در مبتلایان با سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی و نمایه توده بدنی ارتباط معناداری یافت شد. میانگین نمره رضایت از خدمات در شرکت کنندگان در مطالعه 19/8± 92/78بود. بین بالا بودن سطح تحصیلات و نداشتن بیمه با پایینتر بودن رضایت از خدمات ارتباط معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری: بین کیفیت زندگی و میزان رضایت از خدمات دریافتی رابطه معناداری یافت شد. لذا ارتقا کیفیت خدمات درمانی برای این بیماران جهت بالا بردن رضایت آنها از درمان میتواند در بهبود کیفیت زندگی آنها موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دیابت در بیمارستان دریافت: 1401/9/21 | پذیرش: 1401/10/3 | انتشار: 1401/11/6