[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 7-1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 1975-1965 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط رضایت از خدمات درمانی با کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2 در شهر همدان در سال 1400
سلمان خزایی ، رضا نوروزی شادمانی ، سید سامان طالبی ، شیوا برزوئی
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، borzooeishiva@yahoo.com
چکیده:   (1040 مشاهده)
مقدمه و هدف: رضایت بیماران مبتلا به دیابت از درمان و همکاری آنان در حصول نتیجه درمانی و افزایش کیفیت زندگی بسیار تعیین کننده است. هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین رضایت‌مندی بیماران دیابت نوع 2 از خدمات درمانی و کیفیت زندگی آنان است.
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی  روی 198 نفر از مبتلایان دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی دیابت همدان در سال 1400 انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به‌وسیله چک‌لیست مشخصات دموگرافیک و بررسی کیفیت مراقبت ها، رفتار بیمار و کیفیت زندگی محقق‌ساخته جمع‌آوری شد و با نرم افزار spss سطح خطای 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: براساس نتایج 29/29 درصد از شرکت کنندگان مرد و 70/71 درصد زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 9/26  ± 59/65سال بود. میانگین نمره کیفیت زندگی در شرکت کنندگان در مطالعه 12/6± 84/7بود. بین نمره کیفیت زندگی در مبتلایان با سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی و نمایه توده بدنی ارتباط معناداری یافت شد. میانگین نمره رضایت از خدمات در شرکت کنندگان در مطالعه 19/8± 92/78بود. بین بالا بودن سطح تحصیلات و نداشتن بیمه با پایین‌تر بودن رضایت از خدمات ارتباط معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری: بین کیفیت زندگی و میزان رضایت از خدمات دریافتی رابطه معناداری یافت شد. لذا ارتقا کیفیت خدمات درمانی برای این بیماران جهت بالا بردن رضایت آن‌ها از درمان می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، رضایت، خدمات درمانی، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 1293 kb]   (886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری دیابت در بیمارستان
دریافت: 1401/9/21 | پذیرش: 1401/10/3 | انتشار: 1401/11/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 9906254235
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1399.507


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei S, Nowruzi shadmani R, Talebi S S, Borzouei S. The relationship between satisfaction with treatment services and the quality of life in type II diabetic patients in Hamadan, Iran, 2021. J Diabetes Nurs 2022; 10 (4) :1965-1975
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-558-fa.html

خزایی سلمان، نوروزی شادمانی رضا، طالبی سید سامان، برزوئی شیوا. بررسی ارتباط رضایت از خدمات درمانی با کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2 در شهر همدان در سال 1400. فصلنامه پرستاری دیابت. 1401; 10 (4) :1965-1975

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-558-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645