مقدمه و هدف: آموزش علوم بهداشتی زمانی میتواند موثر و با کیفیت باشد که از شیوه تدریس و یادگیری مناسب و به روز استفادهشود. استفاده از روشهای نوین و کارآمد آموزشی در تربیت بهورزان، آنان را برای ایفای نقش آموزشی و اجرایی خود توانمند خواهد نمود. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم[1]" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت بود.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمهتجربی در دو گروه آزمون و کنترل بود. جامعه مورد پژوهش بهورزان شاغل در خانههای بهداشت شهرستان بیرجند بودند. نمونه مورد بررسی 24 نفر بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. محتوای آموزشی دیابت در گروه آزمون بر اساس الگوی "طرح تدریس اعضای تیم" و در گروه کنترل بر اساس روش رایج آموزشگاه بهورزی تدریس شد. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بررسی مشخصات دموگرافیک و نیز از پرسشنامههای پژوهشگر ساخته سنجش میزان آگاهی از دیابت جهت پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری استفاده شد. سوالات مربوط به پیشگیری و مراقبت از بیماری دیابت بر پایه محتوای دفترچه " برنامه کشوری کنترل و مراقبت دیابت" تدوین گردید. دادههای مطالعه پس از گردآوری به دقت وارد نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) شدند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمونهای آماری پارامتری تی مستقل ، تی زوج شده و واریانس با مقادیر تکراری در سطح معنیداری 0/05 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشانداد که میانگین نمره آگاهی بهورزان گروههای کنترل و آزمون در مورد بیماری دیابت قبل از مداخله تفاوت معنیداری وجود نداشت ( 0/668=P). اما بین میانگین نمره آگاهی بهورزان گروههای کنترل و آزمون در مورد بیماری دیابت بعد از مداخله تفاوت معنیداری وجود داشت به طوری که میانگین آگاهی بهورزان در گروه آزمون افزایش داشت.
نتیجهگیری: استفاده از الگوی تدریس TMTD نسبت به روش تدریس رایج در مورد دیابت میتواند اثربخشی آموزشی بیشتری داشتهباشد و در تدریس با این روش میزان ماندگاری مطالب در ذهن فراگیران بیشتر است.
Mansoorian M R, KHosrovan S, Sajjadi M, Soltani M, KHazaei A. Effect of Team Member Teaching Design on Knowledge of Health Personnel about Diabetes. J Diabetes Nurs 2018; 6 (2) :439-451 URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-300-fa.html
منصوریان محمدرضا، خسروان شهلا، سجادی موسی، سلطانی منصور، خزاعی اکرم. اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1397; 6 (2) :439-451