[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( 7-1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 262-252 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش به شیوه جیگ ساو بر پیروی دارویی بیماران دیابتی نوع دو
فرح مادرشاهیان ، فاطمه باماری ، موسی جهانتیغ
دانشگاه علوم پزشکی زابل ، bamarif19@gmail.com
چکیده:   (3622 مشاهده)

مقدمه و هدف: یکی از بزرگترین چالش هایی که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند، یادگیری نحوه ی زندگی با دیابت و کنترل قند خون روزانه می باشد، از این رو آموزش بیمار جهت توانمندسازی وی در خود مراقبتی و کنترل مطلوب قند خون و در نهایت ارتقاء سطح کیفیت زندگی، به عنوان یکی از شاخص های مهم سلامتی و بخش های مهم درمان دیابت به شمار
می رود. این مطالعه با هدف بررسی تآثیر آموزش به شیوه ی جیگ ساو بر پیروی دارویی بیماران دیابتی نوع دو انجام شد.

مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی بود که در سال 1394 اجرا شده است. جامعه ی پژوهش شامل بیماران دیابتی مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان زابل بود که از میان این افراد، 35 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابتدا دو پرسشنامه شرح حال و پیروی دارویی 8 سوالی (MMAS) تکمیل و نمونه ی آزمایش HbA1C گرفته شد بیماران به  7 گروه 5 نفره تقسیم شدند و سپس مداخله ی آموزشی به شیوه جیگ ساو در طی سه جلسه با فاصله ی یک هفته اجرا شد و پس از سه ماه مجدداً پرسشنامه پیروی دارویی تکمیل و نمونه HbA1C گرفته شد نتایج با استفاده از نرم افزار Spss16  تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد میانگین سنی افراد شرکت کننده86/8±48/55 و میانگین مدت ابتلا افراد به دیابت 3/5±54/11بود؛ همچنین میانگین نمره پیرویی دارویی قبل و بعد از مداخله آموزشی به شیوه جیگ ساو افزایش معنی داری داشته است (0/001›p). همچنین میانگین نمره HbA1C قبل و بعد از مداخله کاهش معنی داری را نشان داد (0/001›p).

بحث و نتیجه گیری:  با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان از روش آموزش گروهی به شیوه ی جیگ ساو که یک روش گروهی فعال است در برنامه های آموزش به بیمار استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع دو، پیروی دارویی، جیگ ساو، مطالعه ی نیمه تجربی
متن کامل [PDF 745 kb]   (2364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری دیابتی
دریافت: 1396/5/11 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madarshahian F, Bamari F, Jahantigh M. Effect of Jigsaw Teaching Technique on Adherence to Drug Therapy in Type II Diabetic Patients. J Diabetes Nurs 2017; 5 (3) :252-262
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-267-fa.html

مادرشاهیان فرح، باماری فاطمه، جهانتیغ موسی. تأثیر آموزش به شیوه جیگ ساو بر پیروی دارویی بیماران دیابتی نوع دو. فصلنامه پرستاری دیابت. 1396; 5 (3) :252-262

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-267-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660