Journal of
Diabetes Nursing
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 58-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzgar B, Madarshahian F, Bamari F, Hassanabadi M. Cognitive Status, Depression, and Drug Adherence in Type II Diabetes Patients in 2016. J Diabetes Nurs 2017; 5 (1) :50-58
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-198-fa.html
برزگر بهنام، مادرشاهیان فرح، باماری فاطمه، حسن آبادی محسن. بررسی وضعیت شناختی، افسردگی و پیروی دارویی بیماران دیابتی تیپ 2 سال 1395. فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 5 (1) :50-58

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-198-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، f_madarshahian@yahoo.com
چکیده:   (4301 مشاهده)

مقدمه و هدف: پیامدهای روان‌شناختی و روانی بیماران از عوامل اثرگذار در پیروی دارویی و بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی می‌باشد. فراوانی و گستردگی این عوامل در بیماران دیابتی مبهم است. در این مطالعه به تعیین وضعیت شناختی، افسردگی و پیروی دارویی بیماران دیابتی نوع 2 پرداخته‌شده است.

مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 105 بیمار مبتلابه دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به کلینیک دیابت شهر بیرجند به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه پیروی دارویی (MMAS) و تست اتصال اعداد (NCT) جهت بررسی وضعیت شناختی و آزمون افسردگی بک انجام شد، داده‌های به‌دست‌آمده توسط آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار spss16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها: در این مطالعه 2/88 درصد زنان و 9/91 درصد مردان پیروی دارویی ضعیف داشتند. همچنین در بیماران درجاتی از افسردگی مشاهده شد به‌طوری‌که 8/36 درصد زنان و 5/13 درصد مردان دارای افسردگی شدید بودند. درزمینه اختلالات شناختی، در اکثر بیماران درجاتی از اختلالات شناختی مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری:  در این مطالعه مبتلایان به دیابت دارای پیروی دارویی ضعیف بوده و به میزانی از اختلالات شناختی و افسردگی دچار بوده‌اند، لذا توجه جدی به کنترل قند خون آن‌ها، آموزش‌های مؤثر با شیوه‌های نوین باید موردتوجه مسئولین و مراقبان بهداشتی قرار گیرد و این بیماران به‌طور دوره‌ای ازلحاظ مشکلات شناختی و افسردگی که بر یادگیری و خود مراقبتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد بررسی گردند.

متن کامل [PDF 704 kb]   (2758 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/10 | پذیرش: 1395/10/26 | انتشار: 1395/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.