Journal of
Diabetes Nursing
دوره 4، شماره 2 - ( بهار 1395 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 98-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Siavash Dastjerdi M, Movahedi M. Evaluation of the learning needs of hospitalized patients with diabetic foot ulcers in Noor and Ali Asghar hospitals of Isfahan, Iran in 2013. J Diabetes Nurs 2016; 4 (2) :89-98
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-190-fa.html
صالحی شایسته، سیاوش دستجردی منصور، موحدی مهرنوش. بررسی نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی بستری در بیمارستان نور وحضرت علی اصغر (ع) شهر اصفهان در سال 1392 . فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 4 (2) :89-98

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-190-fa.html


بیمارستان نور و حضرت علی اصغر(ع)،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، movahedi.mehrnoosh@yahoo.com
چکیده:   (5130 مشاهده)

مقدمه و هدف: زخم پای دیابتی از عوارض جدی دیابت به شمار می آید و در مواردی می تواند به قطع عضو اندام تحتانی بیانجامد.آموزش  می تواند ازعوارض دیابت از جمله زخم پای دیابتی پیشگیری نماید .بررسی  حیطه های سه گانه اموزشی( شناختی،عملکردی و عاطفی) میتواند راهکار مناسبی جهت برنامه ریزی صحیح آموزشی در واحد های بستری ارایه دهد.

مواد و روش ها : این مطالعه به صورت توصیفی و تحلیلی   و تک مرحله ای بین 60 بیمار مبتلا به زخم پای دیابتی (30مرد و 30زن)بستری در بیمارستان نور و علی اصغر(ع) شهر اصفهان انجام شد  اطلاعات از طریق پرسشنامه در حیطه شناختی و عملکردی و عاطفی بررسی شدو تجزیه و تحلیل اطلاعات با آمار توصیفی و آنالیز واریانس با استفاده از spss نسخه 20 انجام شد.

یافته ها: :بررسی ها نشان  داد هر دو جنس نیاز های آموزشی  یکسانی در حیطه عملکردی و شناختی دارند(p>0/05).اما در حیطه عاطفی نگرانی  و ناامیدی  از آینده بیماری، در زنان بیشتر مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضرکه  جهت تعیین نیازهای یادگیری در حیطه های سه گانه یادگیری در جهت برنامه ریزی  آموزشی انجام شده، نشان داد که  باید نیازهای یادگیری در هر سه حیطه شناختی و عملکردی وبا تاکید بیشتر بر حیطه  عاطفی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با توجه به تعیین نیازهای آموزشی به ارائه طرح آموزشی مناسب و کاربردی اقدام ورزید.

متن کامل [PDF 303 kb]   (2634 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/10 | پذیرش: 1395/5/15 | انتشار: 1395/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.