[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 98-89 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی بستری در بیمارستان نور وحضرت علی اصغر (ع) شهر اصفهان در سال 1392
شایسته صالحی ، منصور سیاوش دستجردی ، مهرنوش موحدی
بیمارستان نور و حضرت علی اصغر(ع)،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، movahedi.mehrnoosh@yahoo.com
چکیده:   (4359 مشاهده)

مقدمه و هدف: زخم پای دیابتی از عوارض جدی دیابت به شمار می آید و در مواردی می تواند به قطع عضو اندام تحتانی بیانجامد.آموزش  می تواند ازعوارض دیابت از جمله زخم پای دیابتی پیشگیری نماید .بررسی  حیطه های سه گانه اموزشی( شناختی،عملکردی و عاطفی) میتواند راهکار مناسبی جهت برنامه ریزی صحیح آموزشی در واحد های بستری ارایه دهد.

مواد و روش ها : این مطالعه به صورت توصیفی و تحلیلی   و تک مرحله ای بین 60 بیمار مبتلا به زخم پای دیابتی (30مرد و 30زن)بستری در بیمارستان نور و علی اصغر(ع) شهر اصفهان انجام شد  اطلاعات از طریق پرسشنامه در حیطه شناختی و عملکردی و عاطفی بررسی شدو تجزیه و تحلیل اطلاعات با آمار توصیفی و آنالیز واریانس با استفاده از spss نسخه 20 انجام شد.

یافته ها: :بررسی ها نشان  داد هر دو جنس نیاز های آموزشی  یکسانی در حیطه عملکردی و شناختی دارند(p>0/05).اما در حیطه عاطفی نگرانی  و ناامیدی  از آینده بیماری، در زنان بیشتر مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضرکه  جهت تعیین نیازهای یادگیری در حیطه های سه گانه یادگیری در جهت برنامه ریزی  آموزشی انجام شده، نشان داد که  باید نیازهای یادگیری در هر سه حیطه شناختی و عملکردی وبا تاکید بیشتر بر حیطه  عاطفی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با توجه به تعیین نیازهای آموزشی به ارائه طرح آموزشی مناسب و کاربردی اقدام ورزید.

واژه‌های کلیدی: زخم پای دیابتی، حیطه های یادگیری، دیابت، خودمراقبتی، آموزش بیمار
متن کامل [PDF 303 kb]   (2339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/10 | پذیرش: 1395/5/15 | انتشار: 1395/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Siavash Dastjerdi M, Movahedi M. Evaluation of the learning needs of hospitalized patients with diabetic foot ulcers in Noor and Ali Asghar hospitals of Isfahan, Iran in 2013. J Diabetes Nurs 2016; 4 (2) :89-98
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-190-fa.html

صالحی شایسته، سیاوش دستجردی منصور، موحدی مهرنوش. بررسی نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی بستری در بیمارستان نور وحضرت علی اصغر (ع) شهر اصفهان در سال 1392 . فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 4 (2) :89-98

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-190-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645