[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 3-1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 109-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مجازی بر پیروی از رژیم درمانی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
علی خسروی بنجار ، سمانه سراوانی اول ، امیر رضا صالح مقدم ، مجتبی دلارام نسب ، حسین شهدادی ، عبدالغنی عبدالهی محمد ، علی بزی
دانشگاه علوم پزشکی زابل ، m.baziali@gmail.com
چکیده:   (4679 مشاهده)
مقدمه و هدف: شیوع جهانی دیابت از 30 میلیون نفر در سال 1985 به 177 میلیون نفر در سال 2000 افزایش یافته است. تخمین زده می شود که کل افراد مبتلا به دیابت از 285 میلیون نفردر سال 2010 به 439 میلیون نفر در سال 2030 برسد. رژیم درمانی بخش مهمی از برنامه ی درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را تشکیل می دهد. به نظر می رسد آموزش مجازی جهت بهره بردن تمامی بیماران از خدمات آموزشی یک نیاز باشد. امروزه آموزش لوح فشرده به عنوان یک روش آموزشی نوین برای انتقال مفاهیم به صورت گسترده استفاده می شود.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و بر روی 85 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مرکز بهداشتی شهید قدسی مشهد انجام شد.
نمونه ها به روش نمونه گیری آسان انتخاب و به دو گروه مداخله (آموزش مجازی) و کنترل (آموزش روتین) تقسیم گردیدند. مدت مداخله 2 ماه بود که داده ها قبل و بعد از مداخله به وسیله پرسشنامه و نمونه خون جهت آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله جمع آوری شد و سپس با نرم افزار
SPSS نسخه 5/11و با استفاده از آزمون های T مستقل، T زوجی وRepeated Measures ANOVA  تحلیل گردیدند.
یافته ها: نتایج نشان داد بعد از مداخله از نظر آماری افزایش معنی داری در میانگین نمرات پیروی از رژیم درمانی در گروه آموزش مجازی در مقایسه با گروه آموزش سنتی (روتین) مشاهده گردید. (05/0p< ). اختلاف میانگین و انحراف معیار هموگلوبین گلیکوزیله در هر دو گروه بعد از مداخله معنی دار بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های موجود آموزش مجازی بر پیروی از رژیم درمانی و بر جنبه های مختلف از نظر امکانات و کم کردن ترددها تاثیرات مطلوبی دارد و اجرای آن با کمترین امکانات و هزینه میسر است، توصیه می شود پرستاران هر چه بیشتر با این نوع آموزش آشنا شده و از آن جهت آموزش به بیماران استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع2، آموزش مجازی، رژیم درمانی
متن کامل [PDF 729 kb]   (3179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری دیابتی
دریافت: 1396/3/10 | پذیرش: 1396/3/30 | انتشار: 1396/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi Bonjar A, Saravani-Aval S, Saleh-Moghadam A R, Delaramnasab M, Shahdadi H, Abdollahimohammad A et al . The Effect of E-Learning on Adherence to the Therapeutic Regimen in Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs 2017; 5 (2) :95-109
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-243-fa.html

خسروی بنجار علی، سراوانی اول سمانه، صالح مقدم امیر رضا، دلارام نسب مجتبی، شهدادی حسین، عبدالهی محمد عبدالغنی و همکاران.. تاثیر آموزش مجازی بر پیروی از رژیم درمانی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. فصلنامه پرستاری دیابت. 1396; 5 (2) :95-109

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-243-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660