:: دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 1223-1236 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کیفی موانع و مشوق‌های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت
منیره داودی، بهناز دیندامال، حسین درگاهی، دکتر فرزاد فرجی خیاوی*
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، faraji-f@ajums.ac.ir
چکیده:   (341 مشاهده)
مقدمه و هدف: یکی از مشکلات رفتاری در بیماران دیابتی شهر اهواز سطح پایین مراجعه بیماران به واحدهای دیابت است. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت از طریق مطالعه کیفی انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل‌محتوا در سال 1396 در شهر اهواز انجام گرفت. جامعه پژوهش 69 بیمار دیابتی نوع‌2 تحت‌پوشش واحدهای دیابت مراکز بهداشت شهر اهواز بودند.‌جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. تمام مصاحبه‌ها به‌صورت دقیق پیاده‌سازی شده و در‌نهایت توسط محققین مورد تحلیل‌محتوا قرار گرفت.
یافته ها: موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نوع2 به واحدهای دیابت، هرکدام به 2‌دسته‌ی فردی و سیستمی تقسیم شدند. موانع فردی شامل ‌2طبقه موانع اقتصادی(3‌کد) و عوامل کاری و مشغله‌ای(‌1کد) و موانع سیستمی شامل 4 طبقه موانع اطلاع‌رسانی(2‌کد)، عدموجود امکانات، تجهیزات و تخصص مورد نیاز بیماران(3‌کد)، محدودیت دسترسی(‌1کد) و صف انتظار طولانی(1‌کد) بودند. در بخش مشوق­های فردی، 1‌طبقه آگاهی بیماران(1‌کد) و در بخش مشوق­های سیستمی نیز 2 طبقه عوامل مالی(1‌کد) و آموزش و روابط عمومی خوب(2‌کد)  شناسایی شدند.
نتیجه گیری: بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیک می‌تواند تاحدود زیادی به برطرف ساختن موانع فردی و نیازهای بیماران کمک کند. همچنین در بخش موانع سیستمی، لازمه حل مشکلات مراجعه بیماران، همکاری ارگانهای مختلف با یکدیگر و افزایش هماهنگی بین‌بخشی می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه کیفی، دیابت نوع‌2، مرکز جامع سلامت
متن کامل [PDF 520 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1399/9/26 | انتشار: 1399/11/5


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها