Shams S, Heydari S, Fakhri M. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness and Psychological Well-being Education on Anxiety and Self-care Behaviors in Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs 2020; 8 (3) :1137-1149
URL:
http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-423-fa.html
شمس سوگل، حیدری شعبان، فخری محمدکاظم. مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو. فصلنامه پرستاری دیابت. 1399; 8 (3) :1137-1149
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-423-fa.html
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، shaban.haydari171@yahoo.com
چکیده: (3882 مشاهده)
مقدمه و هدف: دیابت شایعترین بیماری مزمن متابولیک است که نقش مهمی در افت سلامت و کیفیت زندگی دارد و مبتلایان به آن اضطراب بالا و رفتارهای خودمراقبتی پایینی دارند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو ساکن در مناطق یک تا سه شهر تهران و عضو انجمن دیابت تهران در سال 1399 بودند. پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه، تعداد 75 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. هر یک از گروههای آزمایش به تفکیک با روشهای آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی برای 10 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با سیاهه اضطراب و مقیاس تجدیدنظرشده رفتارهای خودمراقبتی دیابت جمعآوری و با روشهای خیدو، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش معنادار اضطراب و افزایش معنادار رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع شدند (001/0>P)، اما بین دو روش آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی در کاهش اضطراب و افزایش رفتارهای خودمراقبتی در آنان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت مبتلایان به دیابت نوع دو بهویژه کاهش اضطراب و افزایش رفتارهای خودمراقبتی میتوان از روشهای آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مداخلات برای دیابت دریافت: 1399/5/14 | پذیرش: 1399/7/20 | انتشار: 1399/8/17