[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 11-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 1795-1783 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای تأثیرآموزش خانواده محور و بیمار محور برخودکارآمدی و عزت نفس بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
بهاره فلاح ، فاطمه مقنی پور ، خدیجه نصیریانی ، فرزان مددی زاده ، اکرم محراب بیک
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، mehrabbeyk@gmail.com
چکیده:   (1731 مشاهده)
مقدمه و هدف: با توجه به شیوع بالای دیابت در دنیا و سیر پیشرفت بیماری، عواملی از قبیل خودکارآمدی و عزت نفس یکی از موضوعات مهم در مدیریت بیماری به شمار می آید. این مطالعه با هدف مقایسه آموزش خانواده محور و بیمار محور برخودکارآمدی و عزت نفس بیماران مبتلا به دیابت نوع2 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 84 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. پرسشنامه های استاندارد خودکارآمدی در مدیریت دیابت و عزت نفس کوپراسمیت استفاده گردید. نمونه ها پس از تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله خانواده محور و بیمار محور در 7 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای شرکت کردند و یک ماه پس از پایان مداخله مجدد پرسشنامه ها تکمیل گردید و داده ها با استفاده از آزمون های کای اسکوئر و تی زوجی و مستقل در نرم افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: شرکت کنندگان قبل از مداخله از لحاظ میانگین نمره خودکارآمدی و عزت نفس با یکدیگر اختلاف معناداری نداشتند(p>0.05) . پس از انجام مداخله با وجود این که میانگین نمره این دو متغیر در هر دو گروه افزایش یافته بود اما افزایش در گروه آموزش خانواده محور به طور معناداری بیشتر از گروه آموزش بیمار محور بود(p<0.001).
 نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر بیشتر آموزش های خانواده محور نسبت به بیمار محور در راستای افزایش خودکارآمدی و عزت نفس بیماران مبتلا به دیابت است. در همین راستا پیشنهاد می شود آموزش خانواده محور در سایر زمینه های مرتبط با دیابت نیز مورد بررسی قرار گیرد. 

 
واژه‌های کلیدی: خانواده محور، بیمار محور، خودکارآمدی، عزت نفس، دیابت نوع 2
متن کامل [PDF 480 kb]   (1005 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات برای دیابت
دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1401/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 6938
Ethics code: IR.SSU.RUS.REC.1398.048


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah B, Moghanippur F, Nasiriani K, Madadizadeh F, Mehrabbeik A. A Comparative Study of the Effect of Family-centered and Patient-centered Education on Self-efficacy and Self-esteem of Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs 2022; 10 (1) :1783-1795
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-522-fa.html

فلاح بهاره، مقنی پور فاطمه، نصیریانی خدیجه، مددی زاده فرزان، محراب بیک اکرم. بررسی مقایسه ای تأثیرآموزش خانواده محور و بیمار محور برخودکارآمدی و عزت نفس بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. فصلنامه پرستاری دیابت. 1400; 10 (1) :1783-1795

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-522-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 11-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645