[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1-1403 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 2404-2395 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش همتا و ماجول خودیادگیری بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
الهام شهرکی مقدم ، مهدیه پودینه مقدم ، هاجر نوری سنچولی ، نجمه عزیزی
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، h.noorisanchooli@gmail.com
چکیده:   (336 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش اساس درمان دیابت است، روش های مختلف آموزشی اثرات یکسانی ندارند، این مطالعه با هدف مقایسه  تاثیر آموزش همتا و ماجول خودیادگیری بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی،60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهر زابل به طور در دسترس وارد مطالعه شدند. بیماران به طور تصادفی و از طریق پرتاب سکه در دو گروه قرار گرفتند. بیماران در گروه همتا در 6 جلسه 45-30 دقیقه ای شرکت کردند. این مداخله برای گروه همتا در طول یک ماه (2 جلسه در هفته) اجرا شد. در گروه ماجول نیز بسته های خودیادگیری در اختیار بیماران قرار گرفت. در گروه ماجول همزمان با جلسات آموزشی گروه همتا ماجول مربوطه (ماجول مربوط به همان موضوع جلسه آموزشی گروه همتا) در اختیار بیماران قرار داده شد تا به مطالعه آن بپردازند. جهت اطمینان از مطالعه ماجول، پژوهشگر تماس های تلفنی با بیماران برقرار شد. پژوهشگر در هر دو گروه آموزش همتا و ماجول خودیادگیری پیگیری های تلفنی جهت یادآوری برنامه درمانی را انجام داد. سطح هموگلوبین گلیکوزیله بیماران در قبل و 12 هفته پس از مداخله بررسی شد.
یافته ها: سطح هموگلوبین گلیکوزیله بیماران پس از شرکت در آموزش همتا به طور معناداری کاهش یافت(032/0=p) در حالی که سطح هموگلوبین گلیکوزیله بیماران در قبل و بعد از شرکت در ماجول خودیادگیری معنادار نبود (385/0=p). تفاوت معناداری در سطح هموگلوبین گلیکوزیله بیماران در بعد از شرکت در آموزش به روش همتا و ماجول خودیادگیری مشاهده نشد (119/0=p).
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد آموزش همتا می تواند منجر به کاهش سطح هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابت نوع 2 شود . بنابراین آموزش همتا شیوه موثری برای کمک به کنترل دیابت در بیماران بوده  و ترویج آن می تواند در کاهش عوارض بیماران دیابتی ثمر بخش باشد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، همتا، ماجول خودیادگیری، دیابت، هموگلوبین گلیکوزیله.
متن کامل [PDF 769 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری دیابتی
دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/5/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 1396.37
Ethics code: Zbmu.I.REC.1396.37


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahraki moghadam E, Poodineh Moghadam M, Noori Sanchooli H, Azizi N. The Effect of Peer Training and Self-Care Modules on Glycosylated Hemoglobin in Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs 2024; 12 (2) :2395-2404
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-637-fa.html

شهرکی مقدم الهام، پودینه مقدم مهدیه، نوری سنچولی هاجر، عزیزی نجمه. مقایسه تاثیر آموزش همتا و ماجول خودیادگیری بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. فصلنامه پرستاری دیابت. 1403; 12 (2) :2395-2404

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-637-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660