Research code: IR.IAUKHSH.REC.1400.050
Ethics code: IR.IAUKHSH.REC.1400.050
Madanifar T, Seyed Mousavi P S, Hashemipour M, Tabrizi M, Koohi Esfahani M. The Effectiveness of the Mentalization Promoting Program for Parents of Children with Type I Diabetes on Parental Stress: A Single-Subject Study. J Diabetes Nurs 2024; 12 (2) :2424-2437
URL:
http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-618-fa.html
مدنی فر طیبه، سید موسوی پریسا سادات، هاشمی پور مهین، تبریزی مهدی، کوهی اصفهانی مجید. اثربخشی برنامه تقویت ذهنیسازی والدین دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک بر استرس فرزندپروری: مطالعه تکآزمودنی. فصلنامه پرستاری دیابت. 1403; 12 (2) :2424-2437
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-618-fa.html
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه خانواده، تهران، ایران ، p_mousavi@sbu.ac.ir
چکیده: (821 مشاهده)
مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت نقش والدین در سلامت جسمی - روانی کودک به ویژه در شرایط رویارویی با بیماریهای مزمن، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه تقویت ذهنی سازی والدین دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک بر استرس فرزندپروری انجام گرفت.
مواد و روش ها: روش پژوهش این مطالعه نیمه آزمایشی با ساختار طرح تک آزمودنی است. گروه نمونه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و شامل 4 نفر از والدین دارای کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به دیابت نوع یک هستند. آزمودنی ها در هشت جلسه دو ساعته در برنامه تقویت ذهنی سازی والدین دارای کودک مبتلا دیابت نوع یک شرکت کردند و پرسشنامه استرس فرزندپروری را به ترتیب در مراحل خط پایه، حین مداخله، پس از مداخله و پیگیری برنامه تکمیل نمودند تا اثربخشی این برنامه بر استرس فرزندپروری بررسی شود.
یافته ها: داده ها بر اساس معیارهای تحلیل ترسیمی و شاخص تغییر پایا بررسی شد. نتایج نشان داد برنامه طراحی شده ضمن برخورداری از اعتبار کافی، بر کاهش استرس فرندپروری موثر بوده و اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است.
نتیجه گیری: با توجه به اعتبار برنامه تقویت ذهنی سازی و اثربخشی آن، پیشنهاد میشود این برنامه جهت کاهش استرس و کمک به والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع یک به طور گسترده اجرا شود و همچنین برای والدین در شرایط فشارزا یا دارای کودک مبتلا به دیگر بیماریهای مزمن نیز مناسب سازی و اجرا گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طرح مراقبت پرستاری برای دیابت نوع یک دریافت: 1402/11/12 | پذیرش: 1403/3/16 | انتشار: 1403/5/9