Journal of
Diabetes Nursing
دوره 11، شماره 3 - ( 6-1402 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 2228-2215 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 5091
Ethics code: 1398.141IR.SKUMS.REC.

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noorian K, Shahbaz Z, Raesi H, Doosti-Irani M. The Impact of Education on Public Stigma Related to Diabetes Among First-Semester Undergraduate Students at Shahrekord University of Medical Sciences. J Diabetes Nurs 2023; 11 (3) :2215-2228
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-598-fa.html
نوریان کبری، شهباز زهرا، رئیسی هادی، دوستی ایرانی مهری. تأثیر آموزش بر انگ اجتماعی وابسته به دیابت در دانشجویان ترم 1 مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. فصلنامه پرستاری دیابت. 1402; 11 (3) :2215-2228

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-598-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، mehri.doosti@gmail.com
چکیده:   (1082 مشاهده)
مقدمه و هدف: انگ وابسته به دیابت و نقش حائز اهمیت آن در ممانعت از شکل‌گیری هویت جدید افراد مبتلا و تأثیر آن بر پیامدهای مرتبط با دیابت بیان‌کننده‌ی ضرورت انجام مداخلات انگ زدا است. نظر به شواهدی کیفی دال بر اثربخشی آموزش، این پژوهش اثربخشی یک مداخله‌ی آموزشی انگ‌زدا در کاهش انگ وابسته به دیابت را بررسی می‌کند.
 روش پژوهش: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی 106 نفر از دانشجویان ترم اول مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1398 که به‌صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند انجام شد. اطلاعات با سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، سنجش انگ امیک و دانش دیابت گردآوری شد. آموزش در سه جلسه‌ی یک‌ساعته انجام گردید. سپس پس‌آزمون اول از گروه‌ کنترل و آزمون گرفته شد. پس‌آزمون دوم (یک ماه بعد) در همان مکان انجام شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 24 و با آمار توصیفی و مدل آمیخته تحلیل شد.
 یافته ها: میانگین نمرات دانش و انگ قبل از مداخله در گروه‌ها تفاوتی نداشت. پس از آموزش میانگین نمره دانش گروه مداخله نسبت به گروه‌ کنترل افزایش و میانگین نمره انگ اجتماعی کاهش یافت. در خصوص دانش دیابت، سطح معناداری اثر گروه و اثر زمان (گروه) کمتر از 0/05 است (بین میانگین نمرات دانش دیابت در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد و مداخله انجام‌شده موجب افزایش دانش دیابت شده است). در خصوص انگ، سطح معناداری اثر گروه بیشتر از 0/05 و سطح معناداری زمان (گروه) کمتر از 0/05 است. به‌عبارت‌دیگر بین میانگین انگ اجتماعی گروه کنترل و گروه مداخله تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما میانگین انگ اجتماعی در گروه‌ها در زمان‌های مختلف متفاوت است. در واقع مداخله انجام‌شده به‌طور مقطعی منجر به تغییر انگ اجتماعی دیابت شده است.
 نتیجه گیری: یافته‌ها بیان‌کننده اثربخشی مداخله‌ی آموزشی انجام‌شده در کاهش انگ است و مؤید آن است که افرادی که دانش بیشتری دارند احتمالاً انگ و تبعیض کمتری را برای فرد قائل می‌شوند. انجام این روش کم‌هزینه و کوتاه‌مدت در دوره‌های متوالی می‌تواند به کاهش انگ کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: آموزش، انگ اجتماعی، دانش، دانشجویان.
متن کامل [PDF 1040 kb]   (455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات برای دیابت
دریافت: 1402/7/27 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.