[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 7-1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 1964-1954 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش گروه همتا و ماجول خودیادگیری بر خودمراقبتی بیماران مبتلا
الهام شهرکی مقدم ، هاجر نوری سنچولی ، مهدیه پودینه مقدم ، فاطمه باماری
علوم پزشکی زابل ، moghadam07@yahoo.com
چکیده:   (231 مشاهده)
مقدمه و هدف: بیماری دیابت به عنوان یک چالش سلامتی در سراسر جهان مطرح است. افدامات خود مراقبتی یکی از روش­های موثر در کنترل این بیماری و عوارض مربوط به آن است. در این مطالعه تاثیر دو روش همتا و ماجول خودیادگیری بر خود مراقبتی بیماران مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
 روش پژوهش: در این مطالعه نیمه تجربی،60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهر زابل به طور در دسترس وارد مطالعه شدند. بیماران به طور تصادفی و از طریق پرتاب سکه در دو گروه قرار گرفتند. بیماران در گروه همتا در 6 جلسه 45-30 دقیقه ای شرکت کردند. این مداخله برای گروه همتا در طول یک ماه (2 جلسه در هفته) اجرا شد. در گروه ماجول نیز بسته های خودیادگیری در اختیار بیماران قرار گرفت. در گروه ماجول همزمان با جلسات آموزشی گروه همتا ماجول مربوطه (ماجول مربوط به همان موضوع جلسه آموزشی گروه همتا) در اختیار بیماران قرار داده شد تا به مطالعه آن بپردازند. جهت اطمینان از مطالعه ماجول، پژوهشگر تماس های تلفنی با بیماران برقرار شد. همچنین، پژوهشگر در هر دو گروه آموزش همتا و ماجول خودیادگیری پیگیری های تلفنی جهت یادآوری برنامه درمانی را انجام داد. نمره خودمراقبتی بیماران در قبل و 12 هفته پس از مداخله بررسی شد.
یافته ها: نمره خود مراقبتی بیماران در هر دو گروه همتا (0/001>p) و ماجول خودیادگیری (0/001>p) افزایش معنادار داشت. بیمارا ن در گروه همتا به طور معناداری نمره خودمراقبتی بیشتری نسبت به بیماران گروه ماجول خودیادگیری داشتند (0/019=p) .
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که دو روش همتا و ماجول خودیادگیری در بهبود خودمراقبتی بیماران موثر هستند. هر چند این تاثیر در گروه همتا بیشتر بود. چر اکه در  آموزش همتا محور بیماران یاد میگیرند از تجارب همتای خود که دارای شرایط و بیماری مشابه خود هستند استفاده کنند در نتیجه این امر می­تواند منجر به افزایش سازگاری و تطابق بیماران با شرایط بیماری آنها شود که در نتیجه آن در نهایت کنترل بیماری دیابت و کاهش عوارض ناشی از آن است .

 
واژه‌های کلیدی: همتا محور، ماجول خودیادگیری، دیابت نوع 2، خود مراقبتی
متن کامل [PDF 1290 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری دیابتی
دریافت: 1401/7/28 | پذیرش: 1401/8/26 | انتشار: 1401/11/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: zbmu.1.REC.1396.37
Ethics code: zbmu.1.REC.1396.37


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahraki Moghadam E, Noori Sanchooli H, Poodineh moghadam M, Bamari F. Comparison of the Effect of Peer Education and Self-learning Module on Self-Care of Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs 2022; 10 (4) :1954-1964
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-554-fa.html

شهرکی مقدم الهام، نوری سنچولی هاجر، پودینه مقدم مهدیه، باماری فاطمه. مقایسه تاثیر آموزش گروه همتا و ماجول خودیادگیری بر خودمراقبتی بیماران مبتلا. فصلنامه پرستاری دیابت 1401; 10 (4) :1964-1954

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-554-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540