[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 5-1401 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 1909-1900 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1
علیرضا حسن زاده ، فرشته قلجایی ، عبدالغنی عبدالهی محمد ، مهین نادری فر
دانشگاه علوم پزشکی زابل ، mahin.naderifar@gmail.com
چکیده:   (1233 مشاهده)
مقدمه و هدف: شایع ترین بیماری غدد درون ریز دوران کودکی و نوجوانی دیابت نوع یک یا وابسته به انسولین می باشد. مادران به خاطر تزلزل در نقش مادری و آینده ی کودک به طرز خاصی دلواپس و نگران  می باشند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1انجام شد.
 روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی که بر روی 40 مادر دارای کودک  دیابتی نوع 1 به صورت پیش آزمون – پس آزمون انجام شد. پژوهشگر با حضور در محیط پژوهش و جلب مشارکت مادران و داشتن معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف واحدهای پژوهش را انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار می داد. تعداد جلسات بر اساس نیاز و شرایط مادر بیمار حداقل سه جلسه و با فاصله زمانی یک روز در میان به مدت 30دقیقه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات را پرسشنامه دو بخشی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب آشکار  اشپیل برگر40 سوالی تشکیل داد. روایی و پایایی پرسشنامه در مطالعات مختلف تایید شده است.داده های به دست آمده به کمک نرم افزار spss نسخه21 به کمک آمار توصیفی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری در این مطالعه 05/0 مد نظر است.
یافته ها: تحلیل داده­ها نشان داد که دو گروه از نظر سن کودک، جنس، سن مادر, تحصیلات مادر, تعداد فرزند و مدت ابتلا به بیماری دیابت تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. میانگین نمره ابعاد و نمره کل اضطراب نمونه­های مطالعه درگروه مورد  بعد از مداخله  نسبت به قبل از مداخله بهبود یافته بود . اما این تفاوت معنادار نبود.
نتیجه گیری: مادران کودکان مبتلا به دیابت در گروه مداخله پس ازآموزش نمره کمتری از اضطراب و ابعاد آن نسبت به قبل آموزش داشتند. به عبارت دیگر مداخله انجام گرفته باعث بهبود نمره اضطراب مادران شده است. با توجه به نتایج می توان پیشنهاد کرد که در شروع بستری کودکان در بخش، نیاز های آموزشی آنها و مادرانشان بررسی شود و محتوای آموزشی بر اساس آن تهیه و تنظیم شود، تا باعث کاهش اضطراب مادران شود.

 
واژه‌های کلیدی: اضطراب. آموزش، مادران، کودکان. دیابت نوع1.
متن کامل [PDF 1720 kb]   (1008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/10 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/8/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh A, Ghaljaei F, Abdullahi Mohammad A, Naderifar M. Effect of Educational Programs on the Anxiety of Mothers Having Children with Type I Diabetes. J Diabetes Nurs 2022; 10 (3) :1900-1909
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-553-fa.html

حسن زاده علیرضا، قلجایی فرشته، عبدالهی محمد عبدالغنی، نادری فر مهین. تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1. فصلنامه پرستاری دیابت. 1401; 10 (3) :1900-1909

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-553-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645