دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، mehri.doosti@gmail.com
چکیده: (2171 مشاهده)
مقدمه و هدف: یکی از عواقب مهم زندگی با دیابت انگ اجتماعی است. در این مطالعه انگ اجتماعی و دانش دیابت دانشجویان ترم 1 و 7 مقطع کارشناسی سنجیده و مقایسه شد.
مواد و روش ها: در این مطالعهی توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، دانشجویان ترم یک و هفت مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. کلیه دانشجویان داوطلب که رضایتنامه شرکت در مطالعه و همچنین سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، انگ اجتماعی وابسته به دیابت و دانش دیابت را تکمیل نمودند. پس از ترجمه و بارترجمه، روایی پرسشنامهی انگ امیک و دانش دیابت با روایی صوری و روایی محتوا توسط 12 نفر از متخصصین حوزه سنجیده شد و نسبت روایی محتوا برای هر دو پرسشنامه عدد قابلقبول 0/64 و CVI برای پرسشنامههای دانش دیابت و امیک به ترتیب برابر با 0/87 و 0/88 محاسبه شد. نتایج توسط نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 تحلیل گردید.
یافتهها: 106 نفر از دانشجویان ترم 1 در مطالعه شرکت کردند که 68 نفر (64/2درصد) زن و 38 نفر مرد (35/8 درصد) بودند. 106 نفر از دانشجویان ترم 7 نیز در مطالعه شرکت کردند که 72 نفر (67/9درصد) زن و 34 نفر (32/1 درصد مرد بودند). میانگین نمرات دانش و انگ در دانشجویان ترم اول به ترتیب (0/36) 11/23 و (0/53) 8/19 و در دانشجویان ترم هفتم (0/42) 13/97و (0/56) 8/83 بود
نتیجهگیری: دانش دانشجویان 7 نسبت به ترم 1 در مورد دیابت بهطور معناداری بیشتر است. اما نمرات انگ اجتماعی این دو گروه اختلاف معناداری با یکدیگر نداشت. این یافتهها نشان میدهد که تنها تغییرات دانش نمیتواند به تغییرات انگ کمک نماید و برای انگ زدایی از دیابت احتمالاً نیاز به کاوش مداخلات چندبعدی است.
SHahbaz Z, Noorian K, Raeisi H, Doosti-irani M. Diabetes-related Public Stigma and Diabetes Knowledge of Undergraduate Students of Shahrekord University of Medical Sciences. J Diabetes Nurs 2021; 9 (2) :1395-1407 URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-457-fa.html
شهباز زهرا، نوریان کبری، رئیسی هادی، دوستی ایرانی مهری. بررسی مقایسه ای انگ اجتماعی و دانش دیابت دانشجویان ترم اول و هفتم مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. فصلنامه پرستاری دیابت. 1400; 9 (2) :1395-1407