مقدمه و هدف: دیابت یک بیماری مزمن، متابولیک و پیشرونده است که میتواند زمینه را برای اختلالهای فیزیولوژیکی و روانشناختی از جمله افزایش قند خون و اختلالهای رفتاری هیجانی و کاهش کیفیت زندگی فراهم آورد. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلالهای رفتاری هیجانی در نوجوانان مبتلا به دیابت بود.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان مبتلا به دیابت عضو انجمن دیابت شهر تهران در سال 1398 بودند. از میان اعضای جامعه 30 نوجوان دیابتی با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش خودمراقبتی را به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای (دو جلسه در هفته) دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با تست قند خون، پرسشنامه کیفیت زندگی دیابتیک و مقیاس اختلالهای رفتاری هیجانی جمعآوری و با روشهای اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلالهای بروننمود تفاوت معناداری داشتند (001/0>P)، اما از نظر اختلالهای دروننمود تفاوت معناداری نداشتند (0/05
P).
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش خودمراقبتی بر بهبود قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلالهای بروننمود در نوجوانان مبتلا به دیابت و پایداری نتایج در مرحله پیگیری بود. در نتیجه، متخصصان سلامت میتوانند از روش آموزش خودمراقبتی جهت بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت بهویژه کاهش قند خون و اختلالهای بروننمود و افزایش کیفیت زندگی دیابتیک استفاده کنند.
Hemmat Makan N, Golshani F, Baghdasarians A, Emamipour S. The Effect of Self-Care Education on Blood Glucose, Diabetic Quality of Life and Emotional Behavioral Disorders in Adolescents with Diabetes. J Diabetes Nurs 2021; 9 (1) :1274-1286 URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-456-fa.html
همت مکان ناهید، گلشنی فاطمه، باغداساریانس آنیتا، امامیپور سوزان. تاثیر آموزش خودمراقبتی بر قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلالهای رفتاری هیجانی در نوجوانان مبتلا به دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1399; 9 (1) :1274-1286