Journal of
Diabetes Nursing
دوره 6، شماره 2 - ( 4-1397 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 482-472 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namdari A R, Ghazavi Z, Sabohi F, Salehidoost R. An Evaluation on the Impacts of Pender Model-based Educational Programs on the Psychological Well-being of Patients with Type II Diabetes Mellitus. J Diabetes Nurs 2018; 6 (2) :472-482
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-289-fa.html
نامداری علی رضا، قضاوی زهرا، صبوحی فخری، صالحی دوست رضوان. بررسی تاثیر برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر مدل پندر بر بهزیستی رونشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. فصلنامه پرستاری دیابت. 1397; 6 (2) :472-482

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-289-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، zahra_ghazavi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (4301 مشاهده)

مقدمه و هدف: دیابت یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌های مزمن برای فرد مبتلا و دولت‌هاست. این بیماران دارای مشکلاتی نظیر اختلالات عملکردی فیزیکی و جسمی، وضعیت روانی، ارتباطات بین فردی هستند که مشکلات اختلال عملکرد روانی از مهمترین آن هاست. ماهیت مزمن دیابت بر جسم، روان و عملکرد فردی و اجتماعی و در واقع بهزیستی روانشناختی تاثیر گذاشته و از این رو یک منبع استرس برای بیماران محسوب می‌شود. به منظور برنامه‌ریزی برای ارتقاء سلامت این بیماران نظریه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها مدل پندر است. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر مدل پندر بر بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو اجرا گردید.

مواد و روش ها: مطالعه‌ی حاضر یک کار آزمایی بالینی است که بر روی 72 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو 36 نفر در گروه آزمون و 36 نفر در گروه کنترل انجام شد. نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده از بین تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مرکز دیابت حضرت صدیقه ی طاهره(س)که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند انجام شده سپس پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف توسط هر دو گروه با نظارت پرسشگر تکمیل شد. داده‌ها با آزمون‌های تی مستقل، کای اسکوئر، من ویتنی، آنالیز واریانس با نرم افزار Spps 18 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: نتایج آزمون‌های آماری نشان داد که میانگین نمره‌ی بهزیستی روانشناختی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در گروه کنترل تفاوت معناداری نداشتهاما در گروه آزمون در این سه زمان تفاوت معناداری مشاهده شد و در مقایسه‌ی میانگین نمره‌ی بهزیستی روانشناختی قبل، بلافاصله ویک بعد از مداخله بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد.آزمون تعقیبی LSD نشان داد که در گروه آزمون میانگین نمره بهزیستی روانشناختی قبل از مداخله به طور معناداری بیشتر از بلافاصله (0/004 =P ) و یکماه بعد از مداخله (0/007 =P ) بود.

بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پندر بر بهزیستی رواشناختی بیماران دیابتی نوع دو استفاده از این روش به عنوان روشی سودمند و اثربخش و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه ، توصیه می‌گردد.

متن کامل [PDF 760 kb]   (2990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه مراقبتی پرستاری دیابت
دریافت: 1396/11/10 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1397/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.