Journal of
Diabetes Nursing
دوره 4، شماره 4 - ( 9-1395 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 42-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar M, Oshvandi K, Seifi Z, Paki S. The Effect of Teach-back Communication Strategy on Improving Attitude Components of Type II Diabetic Patients: A Clinical Trial Study. J Diabetes Nurs 2016; 4 (4) :30-42
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-193-fa.html
جوکار مژگان، عشوندی خدایار، سیفی زهرا، پاکی سمیه. بررسی تاثیر به کارگیری استراتژی ارتباطی Teach Back بر ارتقاء ابعاد نگرشی بیماران دیابتی نوع 2. فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 4 (4) :30-42

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-193-fa.html


، somayeh.paki@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (3624 مشاهده)

مقدمه و هدف: با توجه به مزمن بودن بیماری دیابت و مواجه شدن فرد مبتلا با شرایط و مشکلات روزانه در امر مراقبت تقویت نگرش بیماران دیابتی بسیار با اهمیت می باشد. لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر به کارگیری استراتژی ارتباطی

Teach Back بر ارتقاء ابعاد نگرشی بیماران دیابتی نوع2 بود.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی بود که بر روی 70 نفر از بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام 35 نفر) تقسیم شدند و برنامه آموزشی طبق روش Teach Back  در 4 جلسه برای گروه آزمون انجام شد. داده های مربوط به یک ماه قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و خود گزارش دهی جمع آوری و جهت تحلیل داده ها از آزمون های کای دو، تی زوجی و مستقل و SPSS نسخه 20 استفاده شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد که نگرش کلی هر دو گروه آزمون و کنترل در مرحله دوم اندازه گیری افزایش معنی‏داری داشته است. علاوه بر این آزمون تی مستقل تفاوت معنا‏داری را در نگرش کلی قبل از مداخله، در بیماران گروه آزمون و کنترل نشان نداد (05/0 p>). در حالی که همین آزمون بیان گر تفاوت معنی‏دار نگرش کلی بعد از مداخله، بین بیماران گروه آزمون و کنترل بود (05/0 P< ).

بحث و نتیجه گیری:  با توجه به اینکه ارتباط هدفمند بیمار و پرستار از مباحث اصلی و حرفه ای پرستاری است می توان گفت  به کارگیری  روش های ارتباطی بیمار محور می تواند با ارتقاء نگرش بیماران و پیامد های مثبت مراقبتی همراه باشد.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع دو، خود مراقبتی، Teach Back
متن کامل [PDF 783 kb]   (2469 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری دیابتی
دریافت: 1395/6/15 | پذیرش: 1395/9/16 | انتشار: 1395/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.