Journal of
Diabetes Nursing
دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 1236-1223 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodi M, Dindamal B, Dargahi H, Faraji Khiavi F. Barriers and Incentives for Patients with Type II Diabetic Referring to Healthcare Centers: A Qualitative Study. J Diabetes Nurs 2020; 8 (4) :1223-1236
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-447-fa.html
داودی منیره، دیندامال بهناز، درگاهی حسین، فرجی خیاوی فرزاد. مطالعه کیفی موانع و مشوق‌های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1399; 8 (4) :1223-1236

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-447-fa.html


دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، faraji-f@ajums.ac.ir
چکیده:   (3111 مشاهده)
مقدمه و هدف: یکی از مشکلات رفتاری در بیماران دیابتی شهر اهواز سطح پایین مراجعه بیماران به واحدهای دیابت است. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت از طریق مطالعه کیفی انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل‌محتوا در سال 1396 در شهر اهواز انجام گرفت. جامعه پژوهش 69 بیمار دیابتی نوع‌2 تحت‌پوشش واحدهای دیابت مراکز بهداشت شهر اهواز بودند.‌جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. تمام مصاحبه‌ها به‌صورت دقیق پیاده‌سازی شده و در‌نهایت توسط محققین مورد تحلیل‌محتوا قرار گرفت.
یافته ها: موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نوع2 به واحدهای دیابت، هرکدام به 2‌دسته‌ی فردی و سیستمی تقسیم شدند. موانع فردی شامل ‌2طبقه موانع اقتصادی(3‌کد) و عوامل کاری و مشغله‌ای(‌1کد) و موانع سیستمی شامل 4 طبقه موانع اطلاع‌رسانی(2‌کد)، عدموجود امکانات، تجهیزات و تخصص مورد نیاز بیماران(3‌کد)، محدودیت دسترسی(‌1کد) و صف انتظار طولانی(1‌کد) بودند. در بخش مشوق­های فردی، 1‌طبقه آگاهی بیماران(1‌کد) و در بخش مشوق­های سیستمی نیز 2 طبقه عوامل مالی(1‌کد) و آموزش و روابط عمومی خوب(2‌کد)  شناسایی شدند.
نتیجه گیری: بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیک می‌تواند تاحدود زیادی به برطرف ساختن موانع فردی و نیازهای بیماران کمک کند. همچنین در بخش موانع سیستمی، لازمه حل مشکلات مراجعه بیماران، همکاری ارگانهای مختلف با یکدیگر و افزایش هماهنگی بین‌بخشی می‌باشد.
 
متن کامل [PDF 520 kb]   (1505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1399/9/26 | انتشار: 1399/11/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.