[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 1236-1223 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کیفی موانع و مشوق‌های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت
منیره داودی ، بهناز دیندامال ، حسین درگاهی ، فرزاد فرجی خیاوی
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، faraji-f@ajums.ac.ir
چکیده:   (2484 مشاهده)
مقدمه و هدف: یکی از مشکلات رفتاری در بیماران دیابتی شهر اهواز سطح پایین مراجعه بیماران به واحدهای دیابت است. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت از طریق مطالعه کیفی انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل‌محتوا در سال 1396 در شهر اهواز انجام گرفت. جامعه پژوهش 69 بیمار دیابتی نوع‌2 تحت‌پوشش واحدهای دیابت مراکز بهداشت شهر اهواز بودند.‌جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. تمام مصاحبه‌ها به‌صورت دقیق پیاده‌سازی شده و در‌نهایت توسط محققین مورد تحلیل‌محتوا قرار گرفت.
یافته ها: موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نوع2 به واحدهای دیابت، هرکدام به 2‌دسته‌ی فردی و سیستمی تقسیم شدند. موانع فردی شامل ‌2طبقه موانع اقتصادی(3‌کد) و عوامل کاری و مشغله‌ای(‌1کد) و موانع سیستمی شامل 4 طبقه موانع اطلاع‌رسانی(2‌کد)، عدموجود امکانات، تجهیزات و تخصص مورد نیاز بیماران(3‌کد)، محدودیت دسترسی(‌1کد) و صف انتظار طولانی(1‌کد) بودند. در بخش مشوق­های فردی، 1‌طبقه آگاهی بیماران(1‌کد) و در بخش مشوق­های سیستمی نیز 2 طبقه عوامل مالی(1‌کد) و آموزش و روابط عمومی خوب(2‌کد)  شناسایی شدند.
نتیجه گیری: بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیک می‌تواند تاحدود زیادی به برطرف ساختن موانع فردی و نیازهای بیماران کمک کند. همچنین در بخش موانع سیستمی، لازمه حل مشکلات مراجعه بیماران، همکاری ارگانهای مختلف با یکدیگر و افزایش هماهنگی بین‌بخشی می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه کیفی، دیابت نوع‌2، مرکز جامع سلامت
متن کامل [PDF 520 kb]   (1206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1399/9/26 | انتشار: 1399/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodi M, Dindamal B, Dargahi H, Faraji Khiavi F. Barriers and Incentives for Patients with Type II Diabetic Referring to Healthcare Centers: A Qualitative Study. J Diabetes Nurs 2020; 8 (4) :1223-1236
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-447-fa.html

داودی منیره، دیندامال بهناز، درگاهی حسین، فرجی خیاوی فرزاد. مطالعه کیفی موانع و مشوق‌های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1399; 8 (4) :1223-1236

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-447-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645