[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 1019-1011 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دانش، نگرش و عملکرد نوجوانان دیابتی14-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام حسین(ع)شهر اصفهان نسبت به بیماری دیابت
ندا مستوفی زاده ، محبوبه السادات تولایی زواره
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، m.tavalaei100@yahoo.com
چکیده:   (2894 مشاهده)
مقدمه و هدف: دیابت شایع ترین بیماری ناشی از اختلال متابولیسم کربوهیدرات می باشد که باعث آسیب به ارگانهای متعدد از جمله کلیه، چشم و قلب می شود. افزایش اگاهی، تغییر نوع رفتار و نگرش بیمار و خانواده بیمار می تواند سبب کاهش عوارض مزمن بیماری گردد. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین دانش نگرش و عملکرد کودکان دیابتی نسبت به بیماری دیابت انجام شد.
روش پژوهش: مطالعه ی حاضربه صورت توصیفی تحلیلی مقطعی ﺑـﺮ روی 150 کودک ونوجوان دیابتی   دیابتی 10-14 ﺳﺎله ﻣﺮاﺟﻌـﻪ ﻛﻨﻨـﺪه ﺑـﻪ درﻣﺎﻧﮕﺎه ﺗﺨﺼﺼﻲ دیابت بیمارستان امام حسین(ع) اصفهان به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات،پرسشنامه دانش،نگرش وعملکرد بیماری های مزمن(پرسشنامه KAP)بود.  داده ها وارد نرم افزار  SPSS 21شده وبا استفاده از آمار توصیفی وآمار تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: ﺑﻴﻦاﮔﺎﻫﻲ و ﻧﮕﺮش ﺑﻴﻤﺎران و آﮔﺎﻫﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد و نیز از طرفی  بین نگرش و عملکرد کودکان راﺑﻄﻪ معنی داری وﺟﻮد داﺷﺖ (P<0/05). ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶﻣﻴﺰان آﮔﺎﻫﻲ و دانش، ﻧﮕﺮش و در نهایت ﻋﻤﻠﻜﺮد بیماران ﺑﻬﺘﺮﺷﺪ. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سن کودکان با نمره دانش کل و نمره کل رفتار  ارتباط معنی داری ندارد، اما با نمره مزایای درک شده از رعایت رژیم غذایی  و عملکرد خودمراقبتی ارتباط دارد .(P = 0.048) آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمره کل دانش و نگرش بین پسران و دختران تفاوت معنی داری ندارد، اما نمره کل رفتار (0/02 = P) و همچنین فعالیت بدنی (0/001 = P) در پسران به طور قابل توجهی بالاتر از دختران است. با وجود فرد مبتلا به دیابت در خانواده و نیز با افزایش سالهای ابتلا به بیماری دانش، نگرش و حتی عملکرد در رابطه با بیماری به طور معنی داری ارتقا یافته است.
نتیجه گیری: بهبود عملکرد در اداره و درمان بیماری دیابت منوط به افزایش اگاهی و افزایش نگرش کودک در خانواده می باشد.

 



 
واژه‌های کلیدی: دیابت، نگرش، عملکرد، دانش.
متن کامل [PDF 533 kb]   (1168 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1399/2/20 | انتشار: 1399/2/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostofizadeh N, Tavalaei Zavareh M S. Evaluation of Knowledge, Attitude, and Practice of Diabetic Adolescents Aged 10-14 Years Who Referred to Diabetes Clinic in Imam Hossein Hospital, Isfahan, Iran. J Diabetes Nurs 2020; 8 (1) :1011-1019
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-396-fa.html

مستوفی زاده ندا، تولایی زواره محبوبه السادات. بررسی دانش، نگرش و عملکرد نوجوانان دیابتی14-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام حسین(ع)شهر اصفهان نسبت به بیماری دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1398; 8 (1) :1011-1019

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645