[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 672-682 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر فیلم برخودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
فرهاد نادریان فر، الهام شهرکی مقدم* ، محمد امین حیدری، مریم سلیمانی
علوم پزشکی زابل ، elhamshahreki@gmail.com
چکیده:   (193 مشاهده)
مقدمه و هدف: دیابت یک بیماری متابولیک بوده که با اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها مشخص می شود و شایع ترین نوع آن دیابت نوع 2 می باشد. یکی از مهمترین عوامل کنترل دیابت، وضعیت خود مراقبتی افراد می باشد و اولین گام برای کنترل هر چه بهتر بیماری دیابت بهبود رفتار های خود مراقبتی می باشد لذا آموزش رفتار های خودمراقبتی برای افزایش دانش و مهارت این بیماران امری ضروری به نظر می رسد. یکی از روش های آموزشی برای افزایش خودمراقبتی استفاده از فیلم های آموزشی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر فیلم بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع دو انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی 60 نفر از بیماران دیابتی مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان زابل انجام شد. در این مطالعه برای نمونه گیری از روش احتمالی سیستماتیک  استفاده شد و جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و خودمراقبتی در بیماران دیابتی استفاده گردید. محتوای آموزشی طی چهار جلسه به افراد گروه مداخله ارائه شد ضمن اینکه گروه کنترل تنها مراقبت های روتین را دریافت نموده و هیچ آموزشی به آن ارائه نمی شد. داده های پژوهش با استفاده ازspss-24  و آزمون های آماری تی زوجی و مستقل، ویلکاکسون و خی دو در سطح معنی داری p<0/05  تجزیه و تحلیل شد. 
 نتایج: بررسی نتایج با استفاده از آزمون تی مستقل نشان داد که نمرات پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب(7/29) 54/8  و (12/17)55/96 بود که از نظر آماری تفاوت معناداری نداشت. پس از انجام مداخلات و ارائه آموزش مبتنی بر فیلم نمرات پس آزمون سنجیده شد و میزان آن در دو گروه مداخله و کنترل به ترتیب(11/77) 67/86  و(13/40) 57/76  گزارش گردید که به لحاظ آماری نشان دهنده یک تفاوت معنا دار بود (P<0/05).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اجرای روش های آموزشی مبتنی بر فیلم می تواند رفتار های خودمراقبتی بیماران را بهبود بخشد. لذا به کارگیری این روش توسط مراقبین بهداشتی جهت ارتقا خودمراقبتی بیماران دیابتی می تواند موثر باشد.

 
واژه‌های کلیدی: دیابت، خودمراقبتی، آموزش مبتنی بر فیلم
متن کامل [PDF 751 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه مراقبتی پرستاری دیابت
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderyanfar F, Shahrakimoghadam E, Heidari M A, Soleimani M. Evaluation of the Effect of Video-based Education on Self-care of Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs. 2019; 7 (1) :672-682
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-343-fa.html

نادریان فر فرهاد، شهرکی مقدم الهام، حیدری محمد امین، سلیمانی مریم. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر فیلم برخودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. فصلنامه پرستاری دیابت. 1397; 7 (1) :672-682

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-343-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925