[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 3-1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 166-157 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزش خود مراقبتی بر اساس الگوی خود مراقبتی اورم بر خودکارآمدی زنان مبتلا به دیابت بارداری
علی منصوری ، حسین شهدادی
دانشگاه علوم پزشکی زابل ، zb5950@gmail.com
چکیده:   (3924 مشاهده)

مقدمه و هدف: دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی است و عوارض خطرناکی از جمله کوری، قطع اندام، نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی عروقی را برجای می­گذارد. دیابت بارداری برای اولین بار در طی دوران بارداری به صورت اختلال تحمل گلوکز تشخیص داده می‌شود. از طرفی بین دیابت و خودکارآمدی یک ارتباط متقابل وجود دارد. یکی از الگوهای مهم که بر توانایی‌های افراد و نیاز‌های آن‌ها برای مراقبت از خود استوار است الگوی خود مراقبتی اورم است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش خود مراقبتی بر اساس الگوی خود مراقبتی اورم بر خودکارآمدی زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام شد.

مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود که روی 42 بیمار مبتلا به دیابت بارداری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس خودکارآمدی دیابت (CIDS) بود که در دو نوبت قبل و بعد از مداخله تکمیل و با هم مقایسه شدند. داده‌های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: قبل از انجام مداخله میانگین نمره خودکارآمدی برابر با 27/5±66/52 بود اما پس از انجام مداخله میانگین این نمره به 13/9±21/77 رسید که می­توان گفت نمونه ­ها بعد از شرکت در جلسات آموزشی سطح بالایی از خودکارآمدی را تجربه کردند. مقایسه میانگین نمره خودکارآمدی نیز، قبل و پس از مداخله آموزشی از نظر آماری تفاوت معنی­داری را نشان داد (P=0.01).

بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از آموزش مراقبت از خود با استفاده از "الگوی خود‌مراقبتی اورم" به بیماران مبتلا به دیابت بارداری باعث افزایش میانگین عملکرد تمامی ابعاد خودکارآمدی در این افراد می­شود. که با توجه به آن اگر اجرای برنامه خود‌مراقبتی بر اساس نیازهای خود‌مراقبتی بیماران تداوم یابد و متناسب با سطح درک آن­ها طراحی شود می‌تواند موجب دستیابی به نتایج مثبت درعملکردهای سلامت این افراد گردد و به ارتقاء سلامتی آن­ها کمک نماید.

واژه‌های کلیدی: الگوی خود مراقبتی اورم، خودکارآمدی، دیابت بارداری
متن کامل [PDF 700 kb]   (2945 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مداخلات برای دیابت
دریافت: 1396/1/28 | پذیرش: 1396/3/28 | انتشار: 1396/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri A, Shahdadi H. The Effect of Self-care Education Program Based on "Oram Self-care Model" on self-efficacy of Women with Gestational Diabetes Mellitus. J Diabetes Nurs 2017; 5 (2) :157-166
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-295-fa.html

منصوری علی، شهدادی حسین. بررسی تأثیر برنامه آموزش خود مراقبتی بر اساس الگوی خود مراقبتی اورم بر خودکارآمدی زنان مبتلا به دیابت بارداری. فصلنامه پرستاری دیابت. 1396; 5 (2) :157-166

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-295-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660