[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما English ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
پایگاه ها و نمایه نامه ها::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات در حال ویرایش::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 9-1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 42-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر به کارگیری استراتژی ارتباطی Teach Back بر ارتقاء ابعاد نگرشی بیماران دیابتی نوع 2
مژگان جوکار ، خدایار عشوندی ، زهرا سیفی ، سمیه پاکی
، somayeh.paki@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (3185 مشاهده)

مقدمه و هدف: با توجه به مزمن بودن بیماری دیابت و مواجه شدن فرد مبتلا با شرایط و مشکلات روزانه در امر مراقبت تقویت نگرش بیماران دیابتی بسیار با اهمیت می باشد. لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر به کارگیری استراتژی ارتباطی

Teach Back بر ارتقاء ابعاد نگرشی بیماران دیابتی نوع2 بود.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی بود که بر روی 70 نفر از بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام 35 نفر) تقسیم شدند و برنامه آموزشی طبق روش Teach Back  در 4 جلسه برای گروه آزمون انجام شد. داده های مربوط به یک ماه قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و خود گزارش دهی جمع آوری و جهت تحلیل داده ها از آزمون های کای دو، تی زوجی و مستقل و SPSS نسخه 20 استفاده شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد که نگرش کلی هر دو گروه آزمون و کنترل در مرحله دوم اندازه گیری افزایش معنی‏داری داشته است. علاوه بر این آزمون تی مستقل تفاوت معنا‏داری را در نگرش کلی قبل از مداخله، در بیماران گروه آزمون و کنترل نشان نداد (05/0 p>). در حالی که همین آزمون بیان گر تفاوت معنی‏دار نگرش کلی بعد از مداخله، بین بیماران گروه آزمون و کنترل بود (05/0 P< ).

بحث و نتیجه گیری:  با توجه به اینکه ارتباط هدفمند بیمار و پرستار از مباحث اصلی و حرفه ای پرستاری است می توان گفت  به کارگیری  روش های ارتباطی بیمار محور می تواند با ارتقاء نگرش بیماران و پیامد های مثبت مراقبتی همراه باشد.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع دو، خود مراقبتی، Teach Back
متن کامل [PDF 783 kb]   (2200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری دیابتی
دریافت: 1395/6/15 | پذیرش: 1395/9/16 | انتشار: 1395/9/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar M, Oshvandi K, Seifi Z, Paki S. The Effect of Teach-back Communication Strategy on Improving Attitude Components of Type II Diabetic Patients: A Clinical Trial Study. J Diabetes Nurs 2016; 4 (4) :30-42
URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-193-fa.html

جوکار مژگان، عشوندی خدایار، سیفی زهرا، پاکی سمیه. بررسی تاثیر به کارگیری استراتژی ارتباطی Teach Back بر ارتقاء ابعاد نگرشی بیماران دیابتی نوع 2. فصلنامه پرستاری دیابت. 1395; 4 (4) :30-42

URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-193-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645