:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 19-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر شادکامی و امید بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
ناصر شیرکوند ، سالمه غلامی حیدری ، زهرا عرب سالاری ، جمال عاشوری
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران ، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده:   (5512 مشاهده)

مقدمه و هدف: دیابت نوع دو یکی از شایع�ترین بیماری�های مزمن است که می تواند باعث کاهش شادکامی و امید شود. بنابراین برای افزایش شادکامی و امید این بیماران می توان از روش آموزش مهارت�های زندگی استفاده کرد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت�های زندگی بر شادکامی و امید بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر پاکدشت انجام شد.

مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر پاکدشت در سال 1394 بودند. از میان آنان 40 بیمار با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) شامل گروه�های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه (هر جلسه 70 دقیقه) مهارت�های زندگی را آموزش دید و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. گروه�ها پرسشنامه شادکامی آکسفورد (AHQ) و پرسشنامه امید (HQ) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده�ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 به روش کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: یافته�ها نشان داد بین گروه آموزش مهارت��های زندگی و گروه کنترل در متغیرهای شادکامی و امید تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش مهارت�های زندگی باعث افزایش معنادار شادکامی و امید بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شد (0005/0P&le).

بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می�شود درمانگران، مشاوران و روانشناسان بالینی از روش آموزش مهارت�های زندگی برای افزایش شادکامی و امید بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت های زندگی، شادکامی، امید، دیابت نوع دو
متن کامل [PDF 268 kb]   (2882 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/3 | پذیرش: 1394/6/1 | انتشار: 1394/8/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها