%0 Journal Article %A Hemmat Makan, Nahid %A Golshani, Fatemeh %A Baghdasarians, Anita %A Emamipour, Sozan %T The Effect of Self-Care Education on Blood Glucose, Diabetic Quality of Life and Emotional Behavioral Disorders in Adolescents with Diabetes %J Journal of Diabetes Nursing %V 9 %N 1 %U http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-456-fa.html %R %D 2021 %K Adolescents with diabetes, Blood glucose, Diabetic quality of life, Emotional behavioral disorders, Self-care education, %X مقدمه و هدف: دیابت یک بیماری مزمن، متابولیک و پیش‌رونده است که می‌تواند زمینه را برای اختلال‌های فیزیولوژیکی و روانشناختی از جمله افزایش قند خون و اختلال‌های رفتاری هیجانی و کاهش کیفیت زندگی فراهم آورد. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلال‌های رفتاری هیجانی در نوجوانان مبتلا به دیابت بود. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان مبتلا به دیابت عضو انجمن دیابت شهر تهران در سال 1398 بودند. از میان اعضای جامعه 30 نوجوان دیابتی با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری شامل گروه‌های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش خودمراقبتی را به مدت 10 جلسه 45 دقیقه‌ای (دو جلسه در هفته) دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. داده‌ها با تست قند خون، پرسشنامه کیفیت زندگی دیابتیک و مقیاس اختلال‌های رفتاری هیجانی جمع‌آوری و با روش‌های اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلال‌های برون‌نمود تفاوت معناداری داشتند (001/0>P)، اما از نظر اختلال‌های درون‌نمود تفاوت معناداری نداشتند (0/05P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش خودمراقبتی بر بهبود قند خون، کیفیت زندگی دیابتیک و اختلال‌های برون‌نمود در نوجوانان مبتلا به دیابت و پایداری نتایج در مرحله پیگیری بود. در نتیجه، متخصصان سلامت می‌توانند از روش آموزش خودمراقبتی جهت بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت به‌ویژه کاهش قند خون و اختلال‌های برون‌نمود و افزایش کیفیت زندگی دیابتیک استفاده کنند. %> http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-456-fa.pdf %P 1274-1286 %& 1274 %! %9 Research %L A-10-445-1 %+ Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran %G eng %@ 2345-5020 %[ 2021