AU - Davoodi, Monire AU - Dindamal, Behnaz AU - Dargahi, Hosein AU - Faraji Khiavi, Farzad TI - Barriers and Incentives for Patients with Type II Diabetic Referring to Healthcare Centers: A Qualitative Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - zbmu-jdn JN - zbmu-jdn VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-447-fa.html 4100 - http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-447-fa.pdf SO - zbmu-jdn 4 AB  - مقدمه و هدف: یکی از مشکلات رفتاری در بیماران دیابتی شهر اهواز سطح پایین مراجعه بیماران به واحدهای دیابت است. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو‌ع2 به مراکز بهداشت از طریق مطالعه کیفی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل‌محتوا در سال 1396 در شهر اهواز انجام گرفت. جامعه پژوهش 69 بیمار دیابتی نوع‌2 تحت‌پوشش واحدهای دیابت مراکز بهداشت شهر اهواز بودند.‌جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. تمام مصاحبه‌ها به‌صورت دقیق پیاده‌سازی شده و در‌نهایت توسط محققین مورد تحلیل‌محتوا قرار گرفت. یافته ها: موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نوع2 به واحدهای دیابت، هرکدام به 2‌دسته‌ی فردی و سیستمی تقسیم شدند. موانع فردی شامل ‌2طبقه موانع اقتصادی(3‌کد) و عوامل کاری و مشغله‌ای(‌1کد) و موانع سیستمی شامل 4 طبقه موانع اطلاع‌رسانی(2‌کد)، عدم‌وجود امکانات، تجهیزات و تخصص مورد نیاز بیماران(3‌کد)، محدودیت دسترسی(‌1کد) و صف انتظار طولانی(1‌کد) بودند. در بخش مشوق­های فردی، 1‌طبقه آگاهی بیماران(1‌کد) و در بخش مشوق­های سیستمی نیز 2 طبقه عوامل مالی(1‌کد) و آموزش و روابط عمومی خوب(2‌کد) شناسایی شدند. نتیجه گیری: بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیک می‌تواند تاحدود زیادی به برطرف ساختن موانع فردی و نیازهای بیماران کمک کند. همچنین در بخش موانع سیستمی، لازمه حل مشکلات مراجعه بیماران، همکاری ارگانهای مختلف با یکدیگر و افزایش هماهنگی بین‌بخشی می‌باشد. CP - IRAN IN - Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences LG - eng PB - zbmu-jdn PG - 1223 PT - Research YR - 2020