@ARTICLE{Nejaddadgar, author = {Solhi, Mahnaz and Hazrati, Sadegh and Shabani, Masoud and Nejaddadgar, Nazila and }, title = {Use of PRECEDE Model for Self-care Educational Need Assessment Among Diabetic Patients}, volume = {5}, number = {4}, abstract ={مقدمه وهدف: دیابت یکی از شایعترین بیماریهای غیرواگیر با عوارض قابل توجه در سراسر جهان می باشد. یکی ازراهکارهای کنترل عوارض بیماری دیابت خودمراقبتی و مسئولیت پذیری بیمار در فرایند درمان است . هدف این مطالعه نیازسنجی آموزشی جهت تعیین اولویت مداخلات به منظور افزایش مشارکت و خودمراقبتی بیماران با استفاده از الگوی پرسید در شهرستان اردبیل در سال 1396 بود . مواد وروشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی –تحلیلی می باشد که بر روی 129 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت شهر اردبیل، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات فرم مشخصات ، پرسشنامه استاندارد خودمراقبتی و چک لیست محقق ساخته بر اساس سازه های الگوی پرسید بود. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم افزار 16 SPSS و آزمونهای آماری انجام شد. یافته ها: نتایج مطالعه جاری نشان داد آگاهی بیماران مبتلا به دیابت در زمینه عوارض عدم کنترل بیماری دیابت، علائم بیماری، رعایت رژیم غذایی و فعالیت فیزکی مناسب نمی باشد. دسترسی به کلاسهای آموزشی، مکان مناسب ورزشی و مشاوره تغذیه رایگان از خواسته های بیماران مورد مطالعه می باشد. همچنین یافته های این مطالعه نشان داد بین رفتار خودمراقبتی بیماران با تحصیلات ارتباط معنی دار آماری وجود دارد و متغیر خودکارآمدی مهم ترین پیش گویی کننده رفتار خود مراقبتی در جمعیت شرکت کننده در مطالعه بود. بحث ونتیجه گیری: انجام نیازسنجی قبل از اجرای مداخلات آموزشی خودمراقبتی به برنامه ریزان کمک می کندتا در طراحی و اجرای مداخلات و تهیه رسانه های آموزشی، اولویتهای تاثیرگذار را شناسایی کرده و به صورت هدفمند عمل نمایند . }, URL = {http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-266-fa.html}, eprint = {http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-266-fa.pdf}, journal = {Journal of Diabetes Nursing}, doi = {}, year = {2017} }