دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 35-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشکده پرستاری و مامایی، خرم‌آباد، ایران ، mohammadipourf@gmail.com
چکیده:   (9506 مشاهده)

  مقدمه و هدف: با وجود پیشرفت درمان‌های دارویی و مداخلات غیر طبی برای کنترل بیماری دیابت نوع دو، این بیماری همچنان با مرگ‌ومیر و عوارض قابل‌توجهی همراه است. برای توقف یا معکوس کردن این روند، مداخلات مبتنی بر مدل‌ها و الگوهای گوناگون جهت تغییر شیوه زندگی این بیماران نیاز است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر شیوه زندگی بیماران دیابتی نوع دو صورت گرفت.

  مواد و روش‌ها: در این کار آزمایی بالینی؛ بیماران به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر (20 نفر) و گروه کنترل که به روش روتین آموزش می‌دیدند (20 نفر)، قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های پژوهشگر ساخته و نمایه شیوه زندگی ارتقاء سلامت بود که قبل و سه ماه بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی و مجذور کای مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها : میانگین کلی نمره شیوه زندگی (016/0= p ) در ابعاد تغذیه و کنترل استرس در گروه مداخله به‌طور معنا‌داری افزایش یافته بود.

  بحث و نتیجه‌گیری: ارزشیابی پیامدها تغییرات مثبت شیوه زندگی را نشان داد که مؤید تأثیر این مدل آموزشی بر بهبود رفتارهای بهداشتی بیماران با دیابت نوع دو است.

متن کامل [PDF 365 kb]   (4838 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/16 | پذیرش: 1394/2/16 | انتشار: 1394/2/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.