:: دوره 9، شماره 1 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 1338-1330 برگشت به فهرست نسخه ها
ﺗﺄﺛﯿﺮ آموزش بر اساس مدل بزنف بر کاهش اضطراب مرگ ﺑﯿﻤﺎران دیابتی مبتلا به کرونا ویروس
هادی میرزایی ، ایرج شهرامیان ، خدیجه رضایی کیخایی ، علی خسروی ، علی منصوری
دانشگاه علوم پزشکی زابل ، Alimansuri1369@gmail.com
چکیده:   (2469 مشاهده)
مقدمه و هدف: دیابت نوعی اختلال مزمن در متابولیسم بدن و مشخصه آن افزایش قند خون است. یکی از ﭼﺎﻟﺶ­ﻫﺎیﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﻤﺎران دیﺎﺑﺘﯽ امروزه با آن مواجه هستند ابتلا به کرونا ویروس است که اضطراب مرگ را در این بیماران به طور چشمگیری افزایش داده است. ﻟﺬا ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ آموزش بر اساس مدل بزنف بر کاهش اضطراب مرگ ﺑﯿﻤﺎران دیﺎﺑﺘﯽ مبتلا به کرونا ویروس انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش تجربی با گروه کنترل بود. نمونه های پژوهش شامل 70 نفر بیمار دیابتی مبتلا به کرونا ویروس بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات  در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اضطراب مرگ بود. قبل از انجام مداخله پرسشنامه های مذکور توسط نمونه های مورد پژوهش،تکمیل گردید. سپس نمونه­ها به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سپس برای گروه مداخله ۸ جلسه آموزشی هر هفته یک جلسه برگزار شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره اضطراب مرگ در گروه کنترل، قبل از مداخله، 48/0± 18/9 و پس از مداخله21/0±41/10  محاسبه شد. مقایسه این دو نمره اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد (11/0 P= ). همچنین میانگین نمره اضطراب مرگ در گروه مداخله، قبل از مداخله، 74/0±21/10 و بعد از مداخله 39/0±81/5 بود. مقایسه این دو  نمره در قبل و پس از مداخله اختلاف آماری معنی داری را در این گروه نشان داد (0001/0P<).
نتیجه گیری: با توجه به یافته­های مطالعه حاضر می­توان نتیجه گرفت الگوی آموزشی بزنف می تواند در کاهش اضطراب مرگ مؤثر باشد. از این رو توصیه می­شود برنامه­های آموزشی منظم با این روش برای بیماران دیابتی و سایر بیماران مبتلا به بیماری­های مزمن تدوین و در نظام سلامت اجرا گردد.

 
واژه‌های کلیدی: مدل بزنف، اضطراب مرگ، دیابت، کرونا ویروس .
متن کامل [PDF 459 kb]   (1586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توصیه تغذیه برای دیابت
دریافت: 1399/11/13 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/2/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها