:: دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 1222-1212 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک
حسین مروج ، سارا عابدی ، عبدالحسین قربانی ، نگار یزدانی ، انیس امیرحکیمی ، هما ایلخانی پور
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، yazdani.n2017@yahoo.com
چکیده:   (2413 مشاهده)
چکیده
مقدمه و هدف: از آنجاییکه دیابت نوع1 یک بیماری مزمن و بدون درمان قطعی است، یکی از اهداف مهم سیستم سلامت افزایش خودتوانمندی بیماران در کنترل قندخون و مدیریت بیماری می­باشد. با توجه به انجام مطالعات محدود در این گروه سنی، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیرآموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان دیابتی نوع1 انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه­تجربی،32 بیمار مبتلا به دیابت نوع­یک 18-6 سال وارد مطالعه شدند. در ابتدا HbA1c بیماران اندازه­گیری و آموزش­های خودمدیریتی توسط تیم درمان ارائه شد. از بیماران درخواست شد که علت افزایش یا کاهش قندخون و میزان قندخون را یادداشت نمایند. این برنامه به مدت 3 ماه و در 6 جلسه تداوم داشت. در نهایت سطح HbA1c، میزان نوسانات قندخون، دفعات افت قندخون و بستری بیمار و دوز انسولین روزانه قبل و بعد از مطالعه با یکدیگر مقایسه شد. داده­ها توسط نرم­افزار SPSS نسخه­18 آنالیز شدند.
یافته­ها:میانگین سن شرکت­کنندگان 5/0±59/12 سال بود. میانگین سطح HbA1c قبل از برنامه mg/dl­40/96±0/10 و بعد از آن mg/dl­35/85±0/9 بود که این اختلاف میانگین معنی­دار بود (0/05>P). دوز انسولین کوتاه اثر در پایان طرح به­طور معنی­داری کاهش (0/05>P) و دوز انسولین طولانی اثر افزایش یافت ­(0/05>P). تعداد دفعات بستری و ایجاد هیپوگلیسمی تفاوت معنی­داری را قبل و بعد از مطالعه نشان نداد (0/05<P).
نتیجه­گیری: از آنجاییکه برنامه­ خودمدیریتی نقش موثری در کاهش HbA1c و دوز انسولین مصرفی دارد، اجرای آن در بیماران دیابت نوع1 با هدف کنترل بهتر قندخون و کاهش نیاز به مصرف انسولین پیشنهاد می­گردد.
 
واژه‌های کلیدی: خودمدیریتی، دیابت نوع یک، تیم مراقبت سلامت، کودک، نوجوان
متن کامل [PDF 568 kb]   (1235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طرح مراقبت پرستاری برای دیابت نوع یک
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/9/24 | انتشار: 1399/11/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها