:: دوره 4، شماره 4 - ( 9-1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 83-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های مقابله ای مذهبی معنوی بر اضطراب و راهبردهای کنار آمدن با استرس بیماران دیابتی نوع دو به منظور ارایه راهکارهای مراقبت و پرستاری
رحمت اله حا جی زاد ، حسن عبداله زاده ، مهدی غلامی
، abdollahzadeh2002@yahoo.com
چکیده:   (4230 مشاهده)

مقدمه و هدف: بیماری دیابت یکی از مهمترین اختلالات داخلی است که بشر با آن روبروست. دیابت مانند دیگر بیماری های مزمن و ناتوان کننده برای فرد مشکلاتی به وجود می آورد که در نتیجه آن تمام جنبه های زندگی فرد تحت تأثیر قرار داده می شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارت های مقابله ای مذهبی معنوی بر میزان اضطراب و راهبردهای کنار آمدن با استرس بیماران دیابتی به منظور ارایه راهکارهای مراقبتی و پرستاری بود. 

مواد و روش ها: این تحقیق شبه‌آزمایشی و از نوع  پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. 30 زن مبتلا به دیابت نوع دو به‌صورت در دسترس از بین بیماران مبتلا به دیابت  با بررسی کلیه پرونده های پزشکی موجود در مطب پزشک معتمد در شهر بهشهر انتخاب شدند. این افراد به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارمورد استفاده عبارت بود ازپرسشنامه اضطراب کتل و پرسشنامه مقابله با استرس بیلینگز موس، پس از تخصیص افراد به دو گروه افراد، در گروه آزمایشی پروتکل آموزش مهارت های مقابله ای مذهبی معنوی را دریافت کردند اما افراد گروه کنترل همان درمان های معمول را داشتند و بعد از پیش آزمون در لیست انتظار قرار گرفتند.: برای تحلیل فرضیه ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.

یافته ها: بررسی نتایج حاکی از آن است که مهارت مقابله ای مذهبی معنوی در پس‌آزمون باعث کاهش نمرات اضطراب و افزایش راهبرد کنار آمدن با استرس در بیماران دیابتی شد.

بحث و نتیجه گیری: با بررسی نتایج حاصله می توان از مهارت های مذهبی معنوی به‌منزله یک روش تأثیر گذار و مفید در بهبود اضطراب و کنار آمدن با استرس بیماران مبتلا به دیابت بهره جویی نمود.

واژه‌های کلیدی: مهارت مقابله ای مذهبی معنوی، دیابت، اضطراب، کنار آمدن با استرس
متن کامل [PDF 798 kb]   (4374 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات برای دیابت
دریافت: 1395/7/3 | پذیرش: 1395/9/24 | انتشار: 1395/9/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها